دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

تجارب جهانی ، نقشه راه تسهیل امور اداری حوزه ساختمان شود

پرویز سروری در گفتگو با ساختمان آنلاین خاطر نشان ساخت: رعایت ضوابط شهرسازی و ابعاد کیفی مسکن نباید سبب تطویل زمان صدور پروانه ساختمانی شود اما از سوی دیگر کاهش زمان صدور پروانه هم نباید به قیمت بی توجهی به شاخص های کیفی مسکن باشد به طوری که حتی یک درصد از کیفیت مسکن نباید کاهش یابد .

وی در پیش گرفتن مکانیزمهای افراطی و تفریطی برای تقلیل زمان صدور پروانه ساختمانی را برای حوزه ساختمان آسیب زا ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه ما برای تسهیل امور، همیشه افراط و تفریط می کنیم، یک طرف را می گیریم و طرف دیگر را رها می کنیم .به عنوان مثال یک موقع سرعت را ملاک قرار می دهیم و کیفیت را رها می کنیم و گاه کیفیت را ملاک قرارمی دهیم و سرعت را رها می کنیم و این رویه نامتعادل سبب بروز مشکلات خواهد شد.

نایب رئیس شورای شهر تهران استفاده از الگوی دیگر کشورها به عنوان یک نقشه راه برای کاهش فرآیندهای صدور پروانه ساختمانی را یادآور شد و عنوان کرد: در دنیا صدور پروانه ساختمانی به گونه ای است که کیفیت ساخت با سرعت عجین شده است و پروانه ساختمانی ظرف یک هفته صادر می شود بدون اینکه اجرای ضوابط فنی کمرنگ شود. بنابراین باید از الگوی این کشورها در مسیر اصلاح فرایندها استفاده کنیم

سروری آسیب شناسی فرآیندهای جاری صدور پروانه ساختمانی را یادآور شد و تاکید کرد: با اقدامات فناورانه و هوشمندسازی فرآیندهای اداری و استفاده از ابزارهای نظارتی ،زمان صدور پروانه ساختمانی باید کاهش پیدا کند و حتی می توان نسبت به صدور پروانه موقت ساختمان اقدام کرد.

وی تصریح کرد: من معتقد هستیم که کماکان باید اصرار به کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی داشته باشیم اما چابک سازی امور اداری و رعایت ضوابط فنی و کیفی ساخت را باید به طور توامان داشته باشیم و نباید تسلیم شویم و باید مانع از غلبه شدن یکی از این موارد بر دیگری شویم و هم سرعت و هم رعایت اصول فنی و کیفیت را با پیش ببریم، چرا که این مکانیزم در دنیا جواب داده ست.

وی زمان بر بودن استعلامات صدور پروانه ساختمانی را یکی از چالشهای حوزه مسکن دانست و گفت: با توجه به عزم شهرداری برای روان سازی تشریفات اداری حوزه مسکن و همچنین با توجه به وجود هم افزایی و یکپارچگی بین ارکان دولت،فکر می کنیم که زمینه بسیار مساعدی برای تحقق این هدف وجود دارد و با توجه به تشکیل قرارگاه ها در شهرداری تهران که سبب تشدید انسجام بین دستگاه های مربوطه شده ،چشم انداز مثبتی برای دستیابی به این هدف وجود دارد.

وی درباره موانع خارج از شهرداری تهران برای تسهیل صدور پروانه ساخت اذعان داشت: فرآیند های قرارگاهی مدل بسیار تنازل یافته مدیریت جامع شهری است که در قالب آن همه دستگاه ها ملزم به ایفای نقش خود می شوند.

سروری افزود: با این نگاه با توجه به راه ندازی قرارگاه جهادی مسکن ، برای حل مشکل طولانی بودن روند صدور پروانه ساختمان و همچنین تسریع در احیای بافتهای فرسوده نگاه قرارگاهی اختیار کرده ایم چرا که همه دستگاه های ذی ربط با حضور در این قرارگاه و برگزاری جلسات مستمر و ارایه گزارش ،شرایط رفع مشکلات موجود در این زمینه فراهم خواهد شد.

وی درباره این موضوع که شهرداری سال گذشته وعده داده بود از خرداد ماه سال جاری زمان صدور پروانه ساختمانی را به دو ماه کاهش می دهد گفت: در حال حاضر در برخی از مناطق ،این زمان نسبتا کاهش پیدا کرده است و ما در حال بررسی این موضوع هستیم و قرار شده است که بنده در برخی از مناطق بازدید سرزده داشته باشم و روندها را بررسی کنم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا