صنایع ساختمانیفن آوری های ساختمانیمجله خبری

تولید مصالح سبک ساختمانی از ماسه بادی

به گزارش ساختمان آنلاین: از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید مصالح سبک از ماسه بادی از جمله فناوری هایی است که با توجه به کارکردهای بالای ساختمانی و اقتصادی مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است.

محمدسعید زند نایب رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان گفت: ماسه بادی در بسیاری از مناطق خشک و نیمه خشک جهان به عنوان یک چالش اساسی در تخریب مزارع کشاورزی، راه های ارتباطی و مناطق مسکونی مطرح است.

وی تصریح کرد: این چالش در بسیاری از مواقع، ساکنان مناطق درگیر را مجبور به ترک کردن منازل خود می کند،  با توجه به درگیری بسیاری از مناطق کشور با این مشکل زیست محیطی، ضروری است راهکاری فناورانه برای تبدیل این تهدید به فرصت های اقتصادی ارایه شود.

رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان ادامه داد: این موضوع سبب می شود ضمن حفظ زیست بوم خاک که به طور بی رویه به عنوان مواد اولیه ساختمانی برداشت می شود، زمینه های ایجاد کسب و کارهای نوین نیز فراهم شود.

زند همچنین گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده توسط متخصصان داخلی و نتایج مثبت به دست آمده، می توان از ماسه بادی به عنوان یک ماده اصلی در تولید مصالح سبک از قبیل بتن،  نیوجرسی، تیر چراغ برق،  تراورس راه آهن، کاشی و سرامیک و ده ها محصول دیگر استفاده کرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر طرح تولید بتن سبک گازی غیراتوکلاوی از ماسه بادی به عنوان یک اولویت تعریف شده و اجرای پایلوت آن در حال اجرا است.

این فناور از مهم ترین مزیت های این محصول را عایق بودن در برابر صدا و حرارت، سبک سازی سازه ساختمان، مقاومت در برابر حریق، رطوبت و نفوذ آب، برش کاری ساده و سرعت بالا در اجرا عنوان کرد.

زند تصریح کرد: این طرح دستاوردهای بسیاری دارد که از مهم ترین آنها می توان به جایگزینی بتن سبک با سایر مصالح ساختمانی نظیر آجر و سفال، جلوگیری از تخریب خاک های کشاورزی، مدیریت ماسه بادی و شن های روان به عنوان یکی از منابع اصلی تولید گردوغبار اشاره کرد.

وی افزود: در نتیجه این طرح، سازه ساختمانی سبک سازی شده و مقاومت آن در برابر زلزله افزایش می یابد، همچنین مصرف انرژی مورد نیاز تامین سرمایش و گرمایش ساختمان ها با کاهش همراه می شود.

نایب رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان یادآور شد: این طرح که با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی شده، با توجه به پائین بودن ضریب انتقال صوت در بتن های سبک، سبب ایجاد آرامش اجتماعی می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا