مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

چرا تولید مسکن با نیاز مردم متناسب نیست؟

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: تورم بالا، کمبود نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان برای ساخت انبوه مسکن در کنار هزینه های سنگین ساخت واحد‌های مسکونی، موجب شده است تا تولید این کالا متناسب با نیاز مردم نباشد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از دانشجو، بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: با توجه به تورمی که در کشور ایجاد شده توان خرید مردم برای تهیه مسکن کاهش یافته است حال اگر سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیز در کشور ساخته شود، ۵ یا ۶ سال زمان می برد که عرضه مسکن تا حدودی به تقاضا در این بخش نزدیک و دسترسی متقاضیان به آن آسان شود.

وی به ارتباط قیمت مسکن با نوسان نرخ تورم در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ازآنجایی که افزایش یا کاهش نرخ تورم تاثیر بسزایی در بالا و پایین شدن قیمت مسکن دارد، بنابراین علاوه بر توجه به تلاش برای تولید انبوه واحد‌های مسکونی بایستی اقدامات خاصی در زمینه مهار نرخ تورم به کار گرفته شود تا ضرب آهنگ بهای مسکن بتدریج کاهش یابد، اما اگر تولید مسکن همچنان متوقف و تورم روند افزایشی خود را طی کند، نباید منتظر افت قیمت آن به این زودی ها بود.

وی افزود: رشد فزاینده نرخ تورم در کشور علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم، فعالان صنعت ساختمان و شرکت های سازنده این کالا را نیز دچار مشکل جدی کرده، زیرا چند سالی است هزینه های تولید مسکن افزایش یافته و از طرفی مردم توان مالی آنچنانی برای خرید مسکن را ندارند در چنین شرایطی سازندگان ساختمان طی دو سه سال اخیر برای تولید این کالای ضروری به دلیل رکود و رشد هزینه بی انگیزه شده اند.

این کارشناس مسکن در ادامه افزود: البته نمی توان به سادگی از گرانی قیمت مصالح در پی رشد نرخ تورم نیز گذشت چرا که واردات برخی مصالح ساختمانی بسیار هزینه بر و سخت شده است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی نمی تواند به تنهایی از عهده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال برآید، افزود: از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد تولید مسکن از سوی بخش خصوصی انجام می شود، بنابراین دولت باید شرایط لازم را برای ورود سازندگان مسکن تسهیل، تامین و فراهم کند چرا که بدون بخش خصوص دستیابی به اهداف چهار میلیون واحد مسکونی تا چهار سال آینده بعید است.

ستاری ادامه داد: همانطور که گفته شد؛ ساخت مسکن بسیار پرهزینه است، با این وجود هزینه ها مالی و نقدینگی موردنیاز تولید انبوه مسکن باید از طرق مختلف تامین شود، این موضوع علاوه بر حمایت سیستم بانکی نیازمند استفاده از سایر ابزار‌های مالی و حتی فاینانس است تا اهداف مدنظر در تولید مسکن محقق شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا