بورس و بازارمجله خبری

جزئیات طرح جهش تولید مسکن در قزوین

به گزارش ساختمان آنلاین:  آنچه که در اجرای طرح‌هایی مانند مسکن مهر یا اقدام ملی مسکن به آن کم‌توجهی شد، این نکته است که مشکل مسکن استان به استان فرق می‌کند. حتی در یک استان هم شهرستان‌ها و شهرهای مختلف به سبب شرایط بومی در مسئله مسکن با هم تفاوت‌هایی دارند. با این حال بدیهی است که بخشی از مشکل کمبود مسکن به این برمی‌گردد که بین ساختار عرضه و تقاضا هماهنگی وجود ندارد. با توجه به اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن یا همان جهش تولید مسکن در ابتدای راه خود قرار دارد، منطقی است که اجرای این طرح بر مبنای واقعیت‌های موجود بازار مسکن در استان انجام شود و دولت بداند که طی چهار سال آینده چقدر مسکن در استان قزوین بسازد.

15 درصد واحد‌های مسکونی استان قزوین خالی هستند

یک کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه در شهریورماه 1397 یک پژوهش جامع درباره نیازهای مسکن در استان قزوین انجام داده، اظهار داشت: بر اساس پژوهش صورت‌گرفته سال 1390 حدود 22 هزار واحد مسکونی خالی در نقاط شهری استان قزوین داشتیم که معادل 9 درصدی موجود مسکن در استان بوده است؛ یعنی از هر 100 خانه 9 خانه خالی بوده است.

آتوسا آفاق‌پور افزود: اما در سال 1395 یعنی پنج سال بعد میزان واحدهای مسکونی خالی در استان قزوین به 44 هزار واحد خالی رسیده که معادل 15 درصد موجودی مسکن در استان قزوین بوده و آخرین آمار در مورد خانه‌های خالی متعلق به سال 95 است و وقتی این آمار را با ارقام موجود در دیگر کشورها مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که 10 درصد بیشتر از استاندارد خانه‌های خالی در قزوین داریم.

وی تصریح کرد: سیاست مسکن در کلیه کشورها این است که کمتر از پنج درصد از واحدهای مسکونی خالی بماند تا تعادل بین تقاضا و عرضه حفظ شود؛ اما وقتی 15 درصد خانه خالی داشته باشیم، تعادل عرضه و تقاضا به شدت به هم می‌خورد که نتیجه آن تحریک بیش از حد کفه تقاضا و گران شدن شدید مسکن است.

18 هزار خانوار قزوینی گروه هدف طرح نهضت ملی مسکن هستند

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن گفت: بنا بر یافته‌های پژوهشی ما خانواده‌های حاضر در چهار دهک اول درآمدی می‌توانند به طور متوسط زیر 50 متر مربع مسکن بخرند که این میزان برای دهک درآمدی اول زیر 11 متر مربع است.

آفاق‌پور اضافه کرد: از طرفی مسکنی که بازار تولید می‌کند، متوسط بین 60 تا 70 متر مساحت دارد. بنابراین دولت وظیفه دارد به صورت مستقیم برای این چهار دهک درآمدی مسکن تولید کند و بنابراین گروه هدف طرح نهضت ملی مسکن این چهار دهک هستند که خودشان نمی‌توانند مسکن مورد نیازشان را تأمین کنند که جمعیت آنها در قزوین طبق آمار سال 1400 حدود 18 هزار خانوار است.

دولت باید هر سال 6700 واحد مسکونی برای چهار دهک اول در استان قزوین بسازد

مشاور طرح اقدام ملی مسکن استان قزوین ادامه داد: بنا بر بررسی‌های ما تا افق سال 1405 سالانه به ساخت 113 هزار واحد مسکونی در استان قزوین نیاز داریم که 23 هزار واحد آن را بازار تولید می‌کند. بنابراین هر سال 90 هزار واحد کمبود تولید مسکن داریم که این فاصله در تولید باید جبران شود.

آفاق‌پور با اشاره به افت توان تولید مسکن از سال 1392 تاکنون تصریح کرد: در نهایت سهم سهم آن چهار دهک اول که بدون کمک دولت نمی‌توانند مسکن تهیه کنند، از 113 هزار مسکن تولیدی حدود 33 هزار و 700 واحد مسکونی می‌‌شود که اگر این عدد را تقسیم بر پنج سال کنیم، دولت باید تا پنج سال آینده سالی 6 هزار و 700 واحد مسکونی در نقاط شهری استان قزوین برای چهار دهک اول بسازد.

طرح نهضت ملی مسکن 2 برابر نیاز چهار دهک اول واحد مسکونی تولید می‌کند

از سوی دیگر، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین سهم استان قزوین در طرح نهضت ملی یا جهش تولید مسکن را ساخت 62 هزار واحد مسکونی اعلام کرده است. یعنی اگر طرح نهضت ملی مسکن درست در استان قزوین اجرا شود، حدود 2 برابر نیاز چهار دهک اول در طول پنج سال برای این گروه مسکن ساخته می‌شود.

سیدعلی هاشمی در این باره گفت: در سال نخست اجرای این طرح 15 هزار و 500 واحد مسکونی برای متقاضیان ساخته می‌شود که ثبت نام تا پایان آذرماه تمدید شده است. حسن اجرای طرح نهضت ملی مسکن این است که متقاضیان ردشده در طرح اقدام ملی هم می‌توانند در این طرح ثبت نام کرده و از نعمت خانه‌دار شدن بهره‌مند شوند.

وی تأمین زمین را نخستین اقدام برای اجرای طرح یادشده دانست و افزود: تا امروز برای تأمین زمین ساخت 6 هزار واحد مسکونی در 10 شهر آبیک، ارداق، اقبالیه، بویین‌زهرا، بیدستان، تاکستان، شال، شریفیه، قزوین و محمدیه اقدام شده است و روند تأمین زمین در سایر شهرهای استان هم ادامه دارد.

با توجه به تولید 62 هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به نظر می‌رسد که مشکل باقی‌مانده کمبود نقدینگی و سرمایه ثابت در خانوارهای کم‌درآمد قزوینی برای مشارکت در این طرح است که در این زمینه باید از حداکثر مشارکت بانک‌ها برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت به خانوارهای حاضر در چهار دهک درآمدی اول استفاده شود.

تسنیم

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا