بورس و بازارمجله خبری

آمار متناقض از تورم مسکن کشوری

به گزارش ساختمان آنلاین: مرکز آمار ایران دیروز در حالی گزارش مربوط به تحولات قیمت مسکن کشور در تابستان 1400 را منتشر کرد که آمار اعلام شده، دربردارنده یک «تناقض آماری» با گزارش قبلی همین مرکز است.

گزارش مربوط به تحولات قیمت مسکن در شهرهای کشور در تابستان 1400 که در شکل طبیعی انتشار باید پاییز سال گذشته منتشر می‌شد، عصر دیروز در حالی با تاخیر زمانی طولانی و قابل تامل، روی خروجی سایت مرکز آمار ایران قرار گرفت که اطلاعات منتشر شده در این گزارش درباره تغییرات فصلی قیمت ملک (زمین و مسکن)، با اطلاعاتی که پیش از این و در گزارش قبلی مرکز آمار درباره تحولات بازار مسکن کشور در بهار 1400 منتشر شده بود، کاملا در تضاد است. در گزارشی که روز گذشته منتشر شد اعلام شده است که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در کشور در تابستان سال گذشته به 11 میلیون و 360 هزار تومان رسیده است که این میزان در مقایسه با فصل قبل یعنی بهار 1400معادل 4/ 6 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که مرکز آمار پیش‌‌تر در گزارشی، متوسط قیمت هرمترمربع مسکن در کشور در بهار سال گذشته را 11 میلیون و500 هزار تومان اعلام کرده بود که به این ترتیب با مقایسه سطح قیمت بهار 1400 و سطح قیمت مسکن در تابستان 1400 مشخص می‌شود میانگین قیمت کشوری مسکن در تابستان پارسال نه تنها افزایش نداشته است بلکه با 2/ 1 درصد کاهش نسبت به بهار همراه شده است.این ناسازگاری و تناقض آماری درباره قیمت زمین نیز مشاهده می‌شود.

در گزارش روز گذشته مرکز آمار درباره تحولات بازار زمین اعلام شده است متوسط قیمت هر مترمربع زمین در کشور در تابستان 1400 به 10 میلیون و700 هزار تومان رسیده است که این میزان در مقایسه با فصل قبل -بهار 1400- با رشد 9/ 3 درصدی همراه شده است. اما در گزارش اول مرکز آمار، متوسط قیمت هر مترمربع زمین کشوری در بهار 1400 معادل 11 میلیون و700 هزار تومان اعلام شده بود که مقایسه این دو سطح قیمتی نشان می‌دهد در تابستان 1400 نه تنها متوسط قیمت زمین افزایش نداشته است بلکه با کاهش 5/ 8 درصدی همراه بوده است. در تصاویر منتشر شده که هر دو از خروجی سایت مرکز آمار ایران در روز گذشته استخراج شده است این تناقض آماری مشهود است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا