مجله خبریراه و شهرسازی

تقویت دانش بنیان‌ها اولویت نهادهای انقلابی است

اندازه نهادهای انقلابی در اقتصاد ملی با وجود تأثیرات بزرگ رو به کاهش است.

به گزارش ساختمان آنلاین  به نقل از روابط عمومی بنیادمسکن انقلاب اسلامی، دکتر محمد جواد ایروانی معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری امروز در ششمین هم اندیشی سالانه نهادهای انقلابی  که با عنوان مدیریت هلدینگها، شرکت‌های سرمایه گذار خطر پذیر و شرکت های دانش بنیان در تهران برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: نهادگرائی سازوکار غلبه بر تحولات شدید محیط در هزاره سوم است و نهاد مناسب ترین ساخت سازمانی برای تسهیل و جذب مشارکت مردم، انعطاف، نوآوری و پاسخگوئی است. وی افزود: نهادها یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام و از ابتکارات عظیم امام(ره) برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و گسترش فرهنگ تولید و نهادی سازی عدالت و در یک کلمه بیشینه سازی منافع ملی هستند.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: برخلاف اکاذیب مسئولان و سازمان های وابسته به وزارت امورخارجه امریکا اندازه نهادها در سال 1401 محدود به 4/2 درصد اقتصاد ایران است که نسبت به سال 1399 که 8/2 درصد بود کاهش یافته است.

به گفته وی حجم دارائی نهادهای انقلابی (بدون بدهی آنها) 9/5 درصد دارائیهای شرکت های دولتی است ولی درآمد آنها شامل 5/7درصد درآمد شرکت های دولتی می شود.

ایروانی ادامه داد: نهادهای انقلابی در سایر شاخص های ارزیابی مالی هم بازده مناسبی دارند. لیکن نکته مهم ویژگی سرمایه گذاری نهادهای تحت پوشش است که 8/2درصد سرمایه گذاری های کشور است.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: نهادهای انقلابی به هیچ وجه جا را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی تنگ نکرده اند بلکه مهم ترین شاخصه آنها این است که 85 درصد سرمایه گذاری نهادهای مذکور مشارکتی است و در مجموع 46 درصد این سرمایه گذاری ها در مناطق محروم صورت می گیرد.

ایروانی افزود: نهادهای انقلابی در حوزه ملی نظیر تولید واکسن کرونا، مرغ آرین، فولاد و داروهای نوپدید سرمایه گذاری برجسته ای کرده اند که این ویژگی ها جلوه ای شاخص از فرایندسازی برای اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد ایران است.

به گفته وی در حوزه پاسخگوئی و شفافیت هم تمامی نهادهای اجتماعی- اقتصادی تحت پوشش دفتر مقام معظم رهبری حسابرسی شده و مجامع سالانه آنها برای بررسی صورتهای مالی تلفیقی با حضور رکن نظارتی صورت می گیرد و بودجه ریزی دقیق، حسابرسی عملیاتی، جایزه ملی تعالی و پیشرفت، چابک سازی و بازرسی مستقیم و یا با همکاری دستگاههای نظارتی صورت می گیرد.

ایروانی تأکید کرد: نهادهای نقلابی در برقراری نظام حسابرسی مؤسسات غیرانتفاعی و نیز اصول حاکمیت شرکتی در کشور هم پیش تاز هستند.

وی گفت: تقویت راهبرد های دانش بنیان و توسعه پیش تازی در سرمایه گذاری جسورانه و خطرپذیر جزو اولویت نهادهای انقلابی است که  به چابک سازی، همکاری و هم افزائی منتج خواهد شد.

شایان ذکر است که در این همایش دکتر دهقانی فیروز آبادی معاون علمی ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در خصوص شرایط توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مهندس اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص نظام راهبردی مطلوب در هلدینگهای بنیاد مسکن سخنرانی کردند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا