مجله خبریبورس و بازارمجلس و ارگان ها

پرداخت تسهیلات مسکن هیچ اثر تورمی ندارد

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات مسکن هیچ اثر تورمی در اقتصاد ندارد، گفت: بیش از ۳۷ درصد از جمعیت شهری ایران اجاره‌نشین هستند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، جمشید برزگر در اجلاس سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران با بیان اینکه برای ساخت و ساز مسکن در ابتدا باید بدانیم با چه رویکردی می‌خواهیم مردم را صاحبخانه کنیم اظهار کرد: متولدین دهه 40 به خاطر دارند ابتدای انقلاب زمین‌های 200 و بعضا 400 متری بدون کار کارشناسی به مردم واگذار شد.

وی با طرح این ادعا که این واگذاری منجر به ایجاد شهرک‌های غیراستاندارد و غیرمقاوم با ساخت‌وساز سنتی شد ادامه داد: واحدهای ساخته شده در این زمین‌ها بعد از 20 سال کلنگی شده و به ساختمان‌های بلندمرتبه تبدیل شدند.

برزگر یادآور شد: در دهه 60، مسکن استیجاری مطرح و گام‌هایی برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد برداشته شد. در دهه هفتاد نیز طرح اسکان 77 مطرح شد و در دولت نهم و دهم به مسکن مهر رسیدیم.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم هم طرح اقدام ملی مسکن اجرا شد گفت: امروز به قانون جهش تولید و طرح نهضت ملی مسکن با ساخت سالانه یک میلیون مسکن رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه شعار تولید یک میلیون مسکن خوب و حساب‌شده بود، تصریح کرد: طی دو سال اخیر خیلی در اجرای این طرح موفق نبوده‌ایم چرا که با انبوه‌سازان به عنوان بخش خصوصی به درستی مشورت نشد تا آنها تجربیات خود را در اختیار این طرح بگذارند.

برزگر با بیان اینکه باید به صاحبان حِرَف گوش کرد افزود: طی دو سال دولت سیزدهم دو جلسه با دو وزیر داشته‌ایم؛ جلساتی که بیش از 3 ساعت طول کشید و در آن پیشنهادات ما به کارشناسان ارجاع شد این یعنی هیچ نتیجه‌ای از جلسات نمی‌توان گرفت. ما تنها زمانی موفق می‌شویم که به فعالان حوزه ساخت و ساز مسکن یعنی انبوه‌سازان اعتماد کنیم.

رئیس کانون  سراسری انبوه‌سازان تاکید کرد: تنها راه‌حل اجرا و دستیابی به اهداف ریاست جمهوری برای ساخت یک میلیون مسکن توافق و امضای تفاهمنامه با انبوه‌سازان است. در این صورت شعارهای دولت سیزدهم در حوزه مسکن به سرانجام می‌رسد.

وی با یادآوری اینکه 37 درصد جمعیت شهری کشور مستاجر هستند افزود: حدود هفتصد هزار هکتار بافت فرسوده داریم که 22 میلیون نفر در این بافت‌ها ساکن هستند. معتقدم در این حوزه نیز باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و گوش شنوایی برای شنیدن حرف ما وجود داشته باشد.

برزگرر با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در بخش مسکن هیچ اثر تورمی در اقتصاد ندارد گفت: یکی از مشکلات ما عدم توجه به قوانین و مقررات است. به عنوان نمونه مصوبه هیئت وزیران سال 1375 برای انجمن‌های استانی انبوه‌سازی هنوز اجرا نشده است.

رئیس کانون  سراسری انبوه‌سازان  با اشاره به اینکه برای ساخت هر متر مربع مسکن دو میلیون تومان عوارض پرداخت می‌شود، یکی از مشکلات انبوه‌سازان را سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام کرد و افزود: در دهه هشتاد به این سو با سازمان نظام مهندس درگیر هستیم و تا الان نتوانسته‌ایم معضل این بخش را حل کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا