بورس و بازارمجله خبری

تسهیلات مسکن ابزار مناسبی برای کنترل قیمت‌ها نیست

به گزارش ساختمان آنلاین، میانگین قیمت مسکن در کشور و همچنین متوسط سقف تسهیلات خرید مسکن در همه شهرها نشان می دهد که در حال حاضر قدرت پوشش تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه رقمی در حدود 20 مترمربع است، که کمتر از 30درصد بهای لازم برای خرید یک خانه نقلی 60 مترمربعی را شامل می شود اما مسئولین اقتصادی کشور همچنان به نقش پررنگ تسهیلات در خرید مسکن تاکید دارند در این راستا اخیرا وزیر راه از منتفی شدن افزایش مجدد سقف وام خرید مسکن خبر دادند که باید دید آیا این امر مانعی در مقابل افزایش قمت مسکن در کشور ایجاد می کند؟

در این خصوص بیت الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن به ساختمان آنلاین گفت: تسهیلات با قیمت مسکن نسبت حدود 20 درصدی دارد که در شهرهای بزرگی همچون تهران این رقم را می توان نادیده گرفت اما برای برخی از شهرهای کوچک که وام مسکن نقش 40 درصدی را در خرید مسکن ایفا می کند دریافت وام پاسخگوی نیاز مردم برای خرید مسکن است.

وی ادامه داد: خانواده هایی که در شهرهای کم جمعیت زندگی می کنند با تامین 60 درصد مبلغ خرید می توانند از وام مسکن نیز برای رفع نیاز خود استفاده کنند اما از سویی دیگر در این شهرها درآمد سرانه نیز پایین بوده و امکان پرداخت اقساط تسهیلات برای آن ها وجود ندارد.

کارشناس بخش مسکن افزود: هربار که سهم تسهیلات در خرید مسکن افزایش می یابد قیمت ها نیز روند صعودی در پیش می گیرند این در حالیست که همواره یک تناقضی میان خرید و تسهیلات مسکن وجود دارد، چراکه پرداخت تسهیلات مسکن ابزاری برای تحریک بازار محسوب می شود اما دریافت وام توسط متقاضیان قدرت خرید آن ها را افزایش نمی دهد.

ستاریان با عنوان اینکه اتخاذ تصمیماتی از قبیل عدم افزایش مجدد سقف وام خرید مسکن به دلیل تحلیل های غیرواقعی از بخش مسکن انجام می شود، گفت:با گذشت 4 دهه هنوز موضوع مسکن در ایران شناخته شده نیست و همه جوانب آن شناخته شده نیست. به همین دلیل تصور می شود که اگر از افزایش مجدد سقف وام خرید مسکن جلوگیری شود، کنترل روند صعودی قیمت ها نیز امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مسائل مربوط به مسکن با وضعیت اقتصاد کلان گره خورده است، افزود: پرداخت تسهیلات بعنوان یکی از ابزارهای مالی برای ایجاد تعادل در صنعت ساختمان محسوب می شود.

وی ادامه داد: در دیگر کشورها ابزار متعددی برای ایجاد تعادل در صنعت ساختمان وجود دارد اما در ایران ابزار مالی دیگری در این زمینه وجود ندارد و تسهیلات نیز بخش اندکی از قیمت واحد مسکونی را پوشش می دهد.

کارشناس بخش مسکن با بیان اینکه بیش از 50 درصد جامعه با مشکل تامین مسکن مواجه هستند، افزود: در حال حاضر دولت توان خانه دار کردن تمامی مردم را ندارد زیرا تاکنون هیچ فکری برای رفع مشکلات بخش مسکن اتخاذ نشده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از اقتصاد کشور به صنعت ساختمان اختصاص دارد، ادامه داد: نیمی از نقدینگی کشور نیز در بخش مسکن مصرف می شود و 65 درصد جامعه در این بخش مشغول هستند اما در حال حاضر هیچ نهادی در حکومت به بخش مسکن رسیدگی نمی کند.

ستاریان افزود: وزارت راه و شهرسازی نیز تنها یک معاون مسکن دارد که باید مشکل نیمی از اقتصاد کشور را حل کند که این امر امکان پذیر نیست.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا