اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

بی‌خانمانی مزمن در اطراف پایتخت در حال افزایش است

دکتر سید یعقوب موسوی در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  اظهار داشت: اساسا پدیده بی‌خانمانی ،اتفاق جدیدی نیست و طی دهه های متوالی،حاشیه شهرها با این امر مواجه بوده اند و مفهوم بی خانمانی در واقع به معنای نداشتن سرپناه و مسکن استاندارد است و در یک کلام می توان گفت که بی خانمانها از یک اسکان مناسب محروم هستند.

این استاد دانشگاه در ریشه یابی دلیل ایجاد و رواج پدیده بی خانمانی تاکید کرد: بسیاری از بی خانمانها شرایط نامطلوب زندگی خود را رها کرده اند ،بدوین اینکه شرایط اسکان جدید را داشته باشند ،چرا که اساسا در حومه محیط های شهری و پیرامون شهر این امکان مهیا نیست که محیط شهری مناسب و با کیفیت معقول برای زندگی فراهم شود.

موسوی در واکنش به این سوال که آیا افرادی که در بافتهای فرسوده زندگی می کنند در دسته بی خانمانها قرار می گیرند خاطرنشان ساخت: موضوع سکونت در بافتهای فرسوده با موضوع بی خانمانی دو مقوله کاملا مجزا هستند و افراد بی خانمان در جاهایی نظیر اطراف زاهدان یا مثلا در کوی طلاب در مشهد زندگی می کنند.

این استاد دانشگاه با تشبیه بی خانمانی به سکونت اجباری در شرایط نامتعارف ناشی از جنگ یا وقوع زلزله ،سیل و.. اظهارداشت: بی خانمانها اصولا گروه جمعیتی بلاتکلیفی هستند که نه راه پیش و نه راه پس دارند .چرا که نه نمی توانند به شرایط گذشته خود که آنها را مجبور به مهاجرت و حاشیه نشینی کرده است باز گردند و نه می توانند شرایط غیرمتعارف بی خانمانی را بپذیرند .

موسوی همچنین توضیح داد: ایجاد و گسترش حاشیه نشینی در کشور به دهه های قبل از انقلاب تحت تاثیر برخی از سیاست ها نظیر اصلاحات ارضی و.. باز می گردد و در دوران پس از انقلاب نیز شرایط ناشی از جنگ و برخی از متغیرهای اقتصادی و اجتماعی این پدیده را تشدید کرد و سبب مهاجرت تدریجی مردم به حاشیه شهرها شد.

این استاد دانشگاه درباره نحوه مواجهه دولت ها با حاشیه نشینان اذعان داشت: پس از انقلاب،ناچارا دولت تن به پذیرش سکونت این افراد داده و این مساله سبب شده است که این مناطق به بافت شهری تهران الحاق شوند.

موسوی با اشاره به گسترش پدیده حاشیه نشینی در پایتخت گفت: این پدیده در کمربندی شرق،جنوب شرقی و جنوب غربی و حتی در منطقه 22تهران گسترش یافته است و می توان گفت در این مناطق شاهد گسترش پدیده بی خانمانی مزمن و محسوسی هستیم که این جمعیت بسیاری از مسایل ناامنی و آسیب های اجتماعی را به شهر تهران منتقل می کنند .

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا