مجله خبری

بررسی تاثیر عرضه مصالح ساختمانی در بورس بر کاهش قیمت مسکن

بررسی تاثیر عرضه مصالح ساختمانی در بورس بر کاهش قیمت مسکن

گسترش نیوز – مدتی است که وزارت راه و شهرسازی با همکاری بورس کالا به دنبال عرضه مصالح ساختمانی از طریق بازار سرمایه تحت تابلو مستقل هستند. هدف اصلی ایجاد شفافیت و کاهش قیمت مصالح به منظور رونق و تولید در بخش مسکن است؛ هدفی که برخی کارشناسان در تحقق آن تردید دارند. در حال حاضر بورس کالا مجوزهای عرضه مصالح ساختمانی تحت تابلو مستقل را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کرده که زمان اجرایی شدن آن را سازمان بورس اعلام خواهد کرد.

رابطه بین قیمت و عرضه و تقاضا

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه منطق بازار سرمایه کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است و نه قیمت گذاری، آیا ممکن است عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا به افزایش قیمت ها منجر شود گفته است: ایجاد بستر عرضه مصالح ساختمانی در بازار سرمایه که تا پیش از این وجود نداشته در مقیاس کلان می تواند تاثیر قیمتی خود را داشته باشد.

به گفته محمودزاده، عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا تحت این تابلو مستقل خواهد بود.

سوالی که در این بین مطرح می شود این است که آیا عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا می تواند به کاهش قیمت این کالا ها منجر شود یا خیر؟ گروهی از کارشناسان از جمله چند نماینده مجلس معتقدند نرخ ها پایین می آید اما عده‌ای دیگر در این زمینه تردید دارند؛ هرچند عمده افراد در هر دو گروه با عرضه مصالح در بورس کالا مخالف نیستند.

اثرات عرضه مصالح ساختمانی در بورس

علیم یارمحمدی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفته است: یکی از آثار عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا، منطقی شدن و کاهش قیمت این محصولات خواهد بود، با این اقدام مصالح ساختمانی بر اساس وضعیت بازار و میزان عرضه و تقاضا کشف قیمت خواهد شد.

همچنین حسن خسته بند، دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است: در چند سال اخیر به دلیل فعالیت دلالان و سودجویان قیمت مصالح ساختمانی بالا رفته است، حال امید است که با عرضه این محصولات در بازار بورس، جلوی این اقدامات گرفته شود.

با این حال او هشدار داده است در سالهای گذشته شاهد بوده‌ایم که برخی محصولات در بورس دچار نوسان قیمت شده‌اند، به طوری که افراد ثروتمند با تزریق سرمایه های خود به بازار بورس، بر روی قیمت ها اثر گذاشته اند، حال اگر این شرایط برای بازار مصالح ساختمانی نیز اتفاق بیافتد، بسیار نگران کننده خواهد شد.

عرضه مصالح ساختمانی در بورس موجب کاهش قیمت‌ها نمی‌شود

از سوی دیگر، فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن، عرضه کالاهای ساختمانی در بورس کالا را در کاهش قیمت مصالح ساختمانی و قیمت مسکن بی ‌تأثیر دانست و گفت: با توجه به اینکه سازوکار بورس نتوانسته منجر به کاهش قیمت کالاهایی همچون فولاد و سیمان که پیش از این هم در بورس قرار داشتند شود عرضه دیگر مصالح هم تحت عناوین مستقل نمی تواند به کاهش نرخ ها بیانجامد.

به گفته پور حاجت، بورس کالا در شرایطی که می‌تواند منجر به کاهش قیمت مصالح و متعاقب آن کاهش قیمت مسکن شود که مصالح ساختمانی در یک فضای کاملاً رقابتی در بورس وارد شود. لازمه این مسئله آن است که فضای بورس دچار تغییراتی شود.

 

منبع: گسترش نیوز

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا