مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

افتتاح ۴۲ هزار مسکن در بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در دو سال گذشته بیش از ۱۵۳ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به مرحله نوسازی رسیده که ۴۲ هزار واحد بهره برداری شده است. معتقدم رسیدن به رقم ۳۰۰ هزار واحد تا پایان سال دور از دسترس نخواهد بود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، محمد آئینی در مراسم روز جهانی اسکان بشر اظهار کرد: دولت سیزدهم در کنار سیاست‌های راهبردی در بخش مسکن نگاهی هم به راهبردهای بین‌المللی دارد. در این راستا به دنبال این هستیم تا به توسعه پایدار شهری، فراگیری اجتماعی، پایان بخشیدن به فقر مطلق و ایجاد توسعه پایدار برسیم.

وی افزود: دولت در پنج بخش تامین سالیانه یک میلیون واحد مسکونی را دنبال می‌کند. در این راستا توجه بیش از پیش به توسعه روستاها شده تا از تراکم شهری و ایجاد بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری بکاهد.

وی یکی از بخش‌های مذکور را واگذاری زمین در شهرها و روستاها برای ساخت خانه‌های یک طبقه دانست و گفت: دومین حوزه ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید به ویژه در نوار ساحلی است که آمایش سرزمین را در این هدف دنبال می‌کند. موضوع سوم به تولید انبوه مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن است.

آئینی تاکید کرد: در بحث خودمالکی نیز مردم با استفاده از زمین‌هایی که در اختیار دارند اقدام به ساخت مسکن می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران موضوع مهم دیگر را نوسازی بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های تاریخی دانست و گفت: در این بخش سیاست‌ها در چهار حوزه پیگیری می‌شود. دولت به دنبال آن است که قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهد.

وی گفت: ما با موضوع بدمسکنی و بناهای ناپایدار مواجه‌ایم که اگر به آن توجه نکنیم ممکن است حوادثی مثل بم تکرار شود.

وی تدوین و اجرای مشوق‌ها و بسته‌های تشویقی برای افزایش مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم دانست و گفت: تمامی دستگاه‌های ذینفع و مرتبط با ستاد ملی بازآفرینی شهری باید همراستا با این ستاد به وظایف خود عمل کنند و در این بخش به منظور تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه تلاش کنیم.

آئینی با بیان اینکه موضوع ارتقاء امنیت سکونت در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: یکی از موضوعات مهمی که در این راستا دنبال می‌شود واگذاری سند به ساکنان مناطق هدف بازآفرینی شهری است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از خانه‌های این مناطق دارای اسناد عادی است که دولت قصد دارد با اعطای سند، آنها را وارد اقتصاد شهری کند تا مالکان بتوانند وام بگیرند و از پروانه ساخت استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی موضوع تامین خدمات روبنایی و زیربنایی مناطق هدف بازآفرینی را حائز اهمیت دانست و گفت: طی دو سال گذشته بیش از ۱۸۰۰ پروژه در محلات هدف بازآفرینی به بهره برداری رسیده است. در کنار این موضوع بحث محرومیت زدایی، توانمندسازی و آموزش‌های شغلی را دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در بخش مسکن تا کنون چهار بسته تشویقی تدوین شده و در محلات هدف بازآفرینی در حال اجرا است. ما باید بتوانیم قیمت تمام شده مسکن را در بافت فرسوده کاهش دهیم. به همین منظور تخفیف ۵۰ درصد در صدور پروانه را دنبال می‌کنیم که این رقم می‌تواند تا ۱۰۰ درصد تخفیف برسد. زمان صدور پروانه نیز در حال کاهش است. انشعابات جدید هم باید به ساکنان داده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد برای اولین بار در این دولت وام مرمت به خانه‌های واقع در بافت‌های تاریخی اعطا می‌شود که معادل ۸۰ درصد وام ساخت مسکن است. اتفاق جدید دیگر تدوین بسته جدید شهر سازانه است که هر سازنده‌ای در بافت‌ها حضور پیدا کند از ۱۹ تشویق استفاده خواهد کرد که طی حدود یک سال گذشته باعث تسریع نوسازی شده است.

آئینی، موضوع تهاتر خانه‌های فرسوده با زمین دولتی را از دیگر اقدامات دانست و گفت: این برنامه با عنوان طرح کلید به کلید در دستور کار قرار دارد که زمین‌های دولتی با ۴۰ درصد تخفیف به متقاضیان واگذار می‌شود.

آئینی خبر داد: در طی دو سال گذشته بیش از ۱۵۳ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به مرحله نوسازی رسیده که ۴۲ هزار واحد بهره برداری شده است. معتقدم رسیدن به رقم ۳۰۰ هزار واحد تا پایان سال دور از دسترس نخواهد بود.

بنابر این گزارش نماینده علیرضا زاکانی شهردار تهران در این مراسم متن پیام زاکانی را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است در حال حاضر دو میلیون تبعه خارجی در تهران حضور دارند که ۷۰۰ هزار نفر از این افراد طی یک سال گذشته افزوده شده‌اند. این موضوع چالش‌هایی را برای شهر تهران ایجاد کرده است. یکی از چالش‌های ما بحث اسکان این افراد است که در معمولا در سکونتگاه‌های غیر رسمی حضور می‌یابند و امکان رصد و پایش پناهندگان وجود ندارد. بنابراین افزایش تعاملات بین‌المللی و نهادهای دولتی با شهرداری تهران در این زمینه ضرورت دارد.

بعد از ظهر امروز مراسم گرامیداشت روز جهانی اسکان بشر با شعار «اقتصادهای شهری تاب‌آور؛ شهرها به مثابه پیشران رشد و احیاء» با حضور آرمان خورسند دبیر اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا