بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

۲٠ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی ساختمان آنلاین، سید مهدی هدایت در نشست خبری حاشیه همایش تخصصی مدیران عامل سازمانهای نوسازی کلان شهرهای کشور گفت: دبیر کمیته نوسازی دبیرخانه کلانشهرهای ایران سازمان نوسازی شهر تهران است و جلسه ای که امروز برگزار شد نیز از محل ابلاغ دکتر زاکانی به عنوان رئیس دبیرخانه کلانشهرهای کشور به من دادند که امروز  جلسه تخصصی برگزار شد.

وی افزود: حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور که حدود یک چهارم از کل جمعیت کشور را شامل می شوند در محدوده  بافت فرسوده که هدف نوسازی، بهسازی و باز آفرینی شهری است، زندگی می کنند.

وی ادامه داد: گروه هدف ما یک چهارم جمعیت کشور را شامل می شود. ما موانع نوسازی و باز آفرینی شهری  را احصا کرده بودیم و امروز دستگاه‌هایی که می‌توانند در رفع این موانع تاثیرگذار باشند و یا اینکه موانع را خود ایجاد کرده بودند مانند وزارت میراث فرهنگی، دعوت شده بودند.

وی افزود: موانع به روزرسانی شد و در نهایت به یک بیانیه مشترک رسیدیم تا با همکاری کلانشهرهای کشور در جهت رفع این موضوعات پیش برویم. بحث اول موضوع تسهیلات بود که هم باید سقف پرداخت آن بیشتر و هم کم بهره باشد و از همه مهمتر اینکه مدت باز پرداخت آن بلند مدت‌تر شود.

وی تاکید کرد: موضوع دیگری که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، مرمت خانه‌های تاریخی و واجد ارزش است که درخواست کردیم تا ۳۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه کمک مالی انجام شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه گفت: درخواست کردیم اراضی‌ای که در محدوده بافت‌های فرسوده در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، به شرکت‌های نوسازی واگذار شود تا بتوان در آن پروژه‌های خدمات پشتیبانی و خدماتی برای رساندن خدمات بیشتر در این بافت‌ها ایجاد شود.

وی افزود: یکی از معضلاتی که تمام مدیران نوسازی کلانشهرها مطرح کردند، مشکلات مربوط به محدوده‌هایی که در کنار بافت‌های تاریخی قرار گرفته‌اند، بود. از میراث فرهنگی خواستیم این بافت ها مجددا تدقیق و باز تعریف شود و تسهیلات منعطف‌تری برای احیای این بافت‌ها در نظر گرفته شود.

هدایت افزود: همچنین تسهیلاتی فراهم شود تا ساکنان بافت‌های تاریخی با انگیزه بیشتری بتوانند اقدام به نوسازی کنند در حال حاضر ساکنان این بافت ها از زندگی عادی خود محروم شده اند و باید شرایطی فراهم شود تا انگیزه بهسازی و نوسازی خانه‌هایی که در بافت تاریخی قرار گرفته‌اند فراهم شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: در نظر داریم تا در قالب طرح   T.D.R تراکم اضافه ای که به عنوان یک عامل انگیزشی در احیای بافت های فرسوده محدوده‌های تاریخی می‌تواند عمل کند و حق مسلم شهروندان ساکن این محدوده‌ها است را به آنها در جاهای دیگر اعطا کنیم و مشوقی برای سرمایه گذاران شود که مقرر شد برای تمام کلانشهرهای کشور این مساله پیگیری شود.

وی گفت: موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد مربوط به ثبت و اسناد مالکیت بود. پروسه طولانی مدت اعطای سند در محدوده‌های بافت فرسوده و تاریخی از جمله مشکلات در حوزه نوسازی است و باید این روند تسریع شود.

هدایت افزود: موضوع دیگر اجرای ماده ۹ در بافت فرسوده بود. همانطور که می دانید  هر سرمایه گذاری که ورود می کند چون ما قدرت تملک املاک را نداریم و به رقم اینکه ماده ۹ شهرداری‌ها این اجازه را به ما می‌دهد اما تا کنون اجرایی نشده است ما برای اینکه هزینه املاکی که در بافت فرسوده و ناپایدار قرار دارند و بتوانیم تملک و تجمیع کنیم تا پروژه های فاخر اجرا کنیم، تصمیم گرفته شد تا برا ی تقویت قانون ماده ۹ در مجلس شورای اسلامی بتوانیم لایحه و طرحی را ارسال کنیم تا این مشکل نیز رفع شود.

وی افزود: موضوع مهم دیگری که در این جلسه مطرح شد مربوط به املاک سازمان اوقاف بود. بخش زیادی از املاک قرار گرفته در بافت فرسوده مربوط به سازمان اوقاف است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: ظرفیت‌هایی که این سازمان می تواند در احیای بافت فرسوده و تسهیلاتی که می تواند در این زمینه ایجاد کند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تا بر اساس سیاست جدید سازمان اوقاف اراضی‌ای که در بافت فرسوده دارند ارزش افزوده ایجاد کنند.

وی ادامه داد: حرایم درون شهری مانند راه آهن نیز مساله دیگری بود که مطرح شد و از دولت خواستیم تا بر اساس قانون، حریم راه ها را اصلاح کنند به عنوان مثال در تهران در محدوده مناطق ۱۷ و ۱۸ به رغم اینکه خط راه آهن به زیر زمین کشیده شده اما حرایم آن هنوز باقی مانده و در نوسازی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

هدایت با اشاره به اینکه از کمیسیون ماده ۵ استان ها و شهر تهران درخواست کردیم تا احیای بافت فرسوده را در تهران و سایر کلانشهرها تسریع کنند، افزود: موضوع استفاده حداکثری از قانون جهش مسکن نیز مطرح شد و درخواست کردیم تا از ا ین قانون حداکثر ا ستفاده بشود تا ما بتوانیم ارزش افزوده را در بافت‌های فرسوده وارد کنیم.

وی با بیان اینکه دبیر ستاد محلات کم برخوردار نیز در این نشست حاضر بودند، گفت:  ۲۰۲۰ محله کم برخوردار در کشور شناسایی شده و ظرفیت هایی در قانون بودجه کشور دیده شده است ما نیز در شهر تهران در منطقه ۱۲ و سایر مناطق از این ظرفیت ها استفاده می کنیم.

وی افزود: تسهیلات وام مسکن با بهره کم و اقساط بلند مدت نیز مساله دیگری بود که در این نشست مطرح شد. معاون مالی بانک مسکن در جلسه حضور داشتند که از دولت خواستیم در جهت افزایش تسهیلات در بافت‌های فرسوده تلاش‌هایی را انجام دهند.

هدایت ادامه داد: از وزارت کشور نیز درخواست کردیم ساختارهای نوسازی ساختارهای یکسانی در کلانشهرها نیستند و این سازمان ها برای ماموریت بزرگ ساختارشان تعریف نشده است و از وزارت کشور خواستیم به مانند شهر تهران یک ساختار یکنواخت ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: ما امروز برای اولین بار به ظرفیت شهرداری ها تاکید کردیم و بودجه عمرانی کلانشهرها در حال حاضر ۶ برابر بودجه عمرانی کشور است ما باید با توجه به کمبود اعتبارات دولت، به اعتبارات مالی شهرداری های کلانشهرهای کشور توجه کنیم.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران؛ تمام کلانشهرها معتقد بودند در بافت های فرسوده بیشتر به حل مشکلات نیاز ا ست تا اعتبارات مالی.

وی ادامه داد: همچنین حساسیت مخاطراتی که در بافت های فرسوده قرار دارد باید توسط شهرداران و شوراهای اسلامی شهرها ایجاد شود و الگوهایی که شهر تهران در این زمینه دارند می تواند تجربه مفیدی برای سایر کلانشهرهای کشور باشد.

هدایت درباره زمان اجرایی شدن بیانیه کمیته تخصصی بافت فرسوده کلانشهرهای ایران گفت: در اولین نشستی که شهردار تهران حضور دارند بیانیه امروز قرائت می شود و در کمیته‌های تخصصی ظرفیت‌های اجرایی آن دنبال می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا