مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

کاهش زمان صدور مجوز شهرداری‌ها برای نوسازی بافت فرسوده

مدیرعامل بازآفرینی شهری از کاهش زمان صدور مجوز برای نوسازی بافت‌های فرسوده توسط شهرداری‌ها خبر داد و گفت: صدور مجوز بافت‌های فرسوده به حداکثر ۳ ماه کاهش یافته است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، محمد آئینی مدیرعامل بازآفرینی شهری امروز (۴ دی) در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه ضمن گرامی‌داشت زلزله بم، گفت: ۵ میلیون و ۷۰۰ واحد مسکونی وجود دارد که حدود ۴۴ درصد در بافت فرسود و حدود ۳۰ درصد در مناطق تاریخی ساکن هستند.

مدیرعامل بازآفرینی شهری تاکید کرد: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار فاقد هرگونه سازه وجود دارد که این واحدها در ۱۶۷ هکتار در محدوده‌های شهری هستند.

آئینی ادامه داد: برخی از واحدهای موجود در ایران نیازی به زلزله‌های ریشتر بالا ندارند و با اندکی تکان قطعاً فرو می‌ریزند.

وی گفت: محدوده‌های که بیش‌از ۵۰ درصد ناپایدار هستند متأسفانه مستعدترین شرایط برای بدترین اتفاقات هستند. البته مهم‌ترین بنای واحدهای مسکونی «سقف» است که باید مقاوم‌سازی شود. در دولت سیزدهم چاره‌ای جز شتاب بخشی مسکن نداریم حجم انبوهی از جمعیت کشور در بناهای ناپایدار ساکن هستند.

این مقام مسؤول گفت: زمانی که بخواهیم از مردمی سازی در نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنیم نیازمند تأمین مالی خواهیم بود اما مردم به تنهایی امکان نوسازی با وجود تسهیلات را نیز نخواهند داشت به همین دلیل باید از افراد فنی و دارای بودجه در این راستا بهره‌مند شویم تا شاهد رشدی در این حوزه باشیم.

وی افزود: برای نوسازی بافت‌های فرسوده بسته‌های ترکیبی را برای تشویق سرمایه‌گذاران در نظر داریم. البته در برنامه توسعه هفتم شهرداری‌ها مکلف‌اند حداکثر طی ۳ ماه پروانه نوسازی بافت‌های فرسوده صادر کنند.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به وام‌های در نظر گرفته شده برای بافت فرسوده، گفت: در سال‌جاری وام بازسازی بافت فرسوده از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان با سود صفر درصد و با بازپرداخت ۷ سال افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین به وام ودیعه اسکان موقت برای نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: با کمک صندوق توسعه امید برای کلان‌شهرها وام ۱۲۰ میلیون تومانی و برای سایر شهرها وام ۹۰ میلیونی قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا