راه و شهرسازیمجله خبری

چالش‌های نوسازی در بافت تاریخی

به گزارش ساختمان آنلاین: سید احمد علوی به موضوع حریم بافت تاریخی و ضوابط میراث فرهنگی برای ساخت‌وساز در حریم آثار تاریخی مناطق ۶، ۱۱ و ۱۲ شهر تهران اشاره کرد و گفت: ساکنان این مناطق به خاطر این ضوابط مورد آزار و اذیت هستند؛ می‌‌‌ترسیم از روزی که تجربه تلخ قانون باغات تکرار شود و تا ملکی ارزش میراثی پیدا می‌کند مالک به سرعت به دنبال تخریب آن برود؛ چرا که شرایط ساخت‌وساز در حریم میراث فرهنگی سخت است و برای مالک صرفه اقتصادی ندارد.

بنابراین باید این مشکلات حل و فصل شود. وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسأله در مرمت و بازسازی این مناطق، نبود الگوی مدون و مشخص برای مرمت بناها و آثار ارزشمند تاریخی است، گفت: شهرداری، مردم و مالکان منازل تاریخی نمی‌‌‌دانند بناهای این مناطق را چگونه و بر مبنای چه معیار و سبکی باید مرمت و بازسازی کنند که به بافت تاریخی لطمه وارد نشود. برای مثال در منطقه ۱۲ تهران بافت تاریخی به دلیل رسیدگی نکردن و ارائه نشدن الگوی مشخص مرمتی، از حدود۶‌‌‌هزار اثر به حدود ۲‌هزار اثر کاهش پیدا کرده است. علوی افزود: محدودیت ارتفاع برای ساخت‌وساز در این مناطق برای بازسازی به صرف مردم نیست و باعث آزار مردم به لحاظ ساخت‌وساز می‌شود. همچنین تبدیل شدن بازار تهران به انبار کالاهایی که بیشتر دارای خاصیت اشتعال بالا هستند، ضریب ایمنی این مناطق را نیز کاهش داده است و باعث شده بیشتر این بناهای تاریخی به انبار کالا تبدیل شوند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران اظهار کرد: به دلیل فرسودگیِ بیش از حد بافت تاریخی، این بافت‌‌‌ها در بعضی مناطق برای مردم مشکلات و خطراتی را به وجود آورده است. به همین دلیل شهرداری سعی می‌کند برای اقشار کم‌درآمدی که در این املاک فرسوده سکونت دارند، تخفیفی درنظر بگیرد تا بتوانند املاک خود را مرمت کنند. البته شهرداری بدون استعلام از میراث فرهنگی مجوز ساخت‌وساز در بافت تاریخی را نمی‌‌‌دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا