دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

تدارک ضوابط تشویقی برای شتاب گرفتن نوسازی بافتهای فرسوده

به گزارش ساختمان آنلاین: اخیرا معاون وزیرراه و شهرسازی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت شورا برای بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری،کند بودن زمان صدور پروانه ساختمانی را یکی از موانع اصلی در سرعت بخشی نوسازی نوسازی بافتهای فرسوده عنوان کرده است.

هر چند که شهرداری از سال گذشته وعده داده است که زمان صدور پروانه ساختمانی را برای کل شهر تهران از اول خرداد ماه سال جاری به دو ماه کاهش خواهد داد، اما این وعده تاکنون عملیاتی نشده است،چرا که استعلام امور اداری حوزه مسکن به دستگاه های مختلفی وابسته است که همین مساله سبب شده وعده شهرداری در این زمینه تاکنون محقق نشود.

اما آنطور که معاون وزیر راه عنوان کرده است،محلات بافت فرسوده بیشترین آسیب را از زمان بر بودن فرآیند صدور پروانه ساختمانی می بینند چرا که به دلیل شرایط بسیار خاص و شکننده این محلات، نوسازی آنها از اولویت بالایی برخوردار است.

در این زمینه سید محمد آقامیری اما بر این باور است که فراتر از امور اداری مجوزهای ساخت مسکن،مسایل اقتصادی و تسهیلات تشویقی در سرنوشت احیای بافتهای ناکارآمد شهری موثر است.

وی با بیان مطلب فوق در گفتگو با ساختمان آنلاین افزود: ارایه طبقات تشویقی در بافتهای فرسوده سبب ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری می شود و با این پیش فرض لازم است که حداقل مجوز ساخت چهار طبقه روی پیلوت برای بافتهای فرسوده صادر شود،این امتیاز یک مجوز حداقلی برای ایجاد انگیزه در جذب فرصت های سرمایه گذاری در بافتهای فرسوده است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در حال حاضر میانگین ارتفاع واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده دو طبقه است و بر اساس طرح ها و دستورالعمل های فعلی،در فرآیند احیای بافتها صرفا مجوز احداث ساخت دو طبقه مسکونی صادر می شود که این ضابطه به هیچ وجه نمی تواند در جذب سرمایه گذاران در این محلات موثر واقع شود.

آقامیری افزود: درهمین حال با توجه به اینکه مالکان این محلات،عموما از اقشار ضعیف جامعه هستند که از توان مالی لازم برخوردار نیستند،در نتیجه آنها نمی توانند به تنهایی نسبت به احیای واحدهای خود اقدام کنند.با توجه به این مساله ،باید شرایط را برای حضور سرمایه گذاران در اینگونه محلات فراهم کنیم تا با فرمول مشارکت درساخت،بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری امکان پذیر شود.

وی ارایه مجوز طبقه تشویقی در ازای تجمیع املاک، را به عاملی تعبیر کرد که ساخت وساز در بافتهای فرسوده را برای مالکان و سرمایه گذاران از لحاظ اقتصادی به صرفه می کند.

عضو شورای شهر تهران همچنین درباره ضوابط تامین پارکنیگ در بافتهای فرسوده گفت: با توجه به اینکه تجمیع صورت می گیرد،مشکل تامین پارکینگ نیز حل خواهد شد.

آقامیری درباره این موضوع که معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که دستگاه‌های نظارتی نظیر شورای شهر تهران می‌توانند با همکاری و پیگیری مستمر خود نقش بارزی در کاهش زمان صدور پروانه و تسریع در روند احیای بافتهای فرسوده داشته باشند اظهار داشت: یکی از ماموریت های اصلی شورا مطالبه گری برای حل معضلات بافتهای فرسوده است که تلاش برای ایجاد پشتوانه های قانونی و تهیه دستورالعمل برای صدور مجوز طبقات تشویقی در همین راستاست.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا