دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

لزوم تهیه طرح‌های محلی برای احیای بافت‌های فرسوده

مهدی عباسی در گفتگو با خبرنگار  ساختمان آنلاین  گفت: شهرداری تهران برای تسریع در امر نوسازی بافت‌های فرسوده ملزم است بر اساس شرایط اقتصادی موجود و نیز متناسب با وسعت و تراکم جمعیتی شهر تهران ،طرحی نو برای احیاء و بهسازی بافتهای فرسوده ارایه دهد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تجارب گذشته شهرداری در نوسازی بافتهای فرسوده باید به عنوان چراغ راه مد نظر قرار گیرد بر ضروت تهیه طرح جامع نوسازی بافتهای فرسوده تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل ناهمگونی بافتهای فرسوده ،با شرایط متنوعی در محلات مختلف بافت مواجه هستیم .به عنوان مثال ما در برخی از موارد با ساختمانهایی روبه رو می شویم که از چهار طرف نوسازی شده اند اما یک ساختمان قدیمی و فرسوده در محاصره این ساختمانهای نوساز قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: در حالی که این تک پلاک ها ضوابط فنی خاص خود را برای بهسازی دارند و بنابراین ما باید این تک پلاک ها را از سایر پلاکهایی که در بافت فرسوده قابلیت تجمیع دارند تفکیک کنیم.

عباسی خاطرنشان ساخت: در مورد پلاکهایی که قابلیت تجیمع دارند ضوابط تشویقی باید به سمت تشویق به تجمیع باشد و با مشارکت و حضور فعال دفاتر نوسازی، شهرداران مناطق ،مدیران نواحی و..شرایط را به سمتی سوق دهیم که محلات از حالت ریزدانگی خارج شوند و همزمان تامین سرانه ها و زیرساختهای لازم نیز محقق شود.

وی بر ضروت نوسازی بافتهای فرسوده با محوریت افزایش عمر مفید ساختمانها و تولید واحدهای با کیفیت تاکید کرد و گفت:ساختمانها در فرِآیند احیای بافتهای فرسوده باید به صورت کیفی تولید شوند .این در حالی است که در واحدهای پنجاه الی شصت متری با در نظر گرفتن ضریب سطح اشغال، ممکن است نقشه های خوب و دقیقی از آن ها به دست نیاید و بهره برداران در چنین ساختمانهایی از رفاه لازم برخوردار نباشند، در حالی که سالیان سال باید در این واحدها سکونت داشته باشند .

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: نوسازی بافتهای فرسوده با توجه به شرایط روز آنها، محله به محله متفاوت شده است و بنابراین نمی توان از یک نسخه واحد و همسان برای احیای بافتهای فرسوده در سراسر تهران استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه تهیه طرح های متنوع برای بهسازی بافتهای فرسوده نیازمند یک مجموعه فعال و پویا با رویکرد احیای بافتهای فرسوده است گفت: در مواردی که قابلیت تجمیع پلاکهای متعدد وجود دارد و عرصه های وسیع برای ساخت و ساز در این بافتها در اختیار ما قرار دهد ،لازم است که با مشارکت بخش خصوصی و سازندگان و ارایه بسته های تشویق محرک،زمینه مشارکت فعال ساکنان در روند بهسازی بافتهای فرسوده را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی می توان در بافتهای فرسوده ساختمانهایی بر اساس اصول و ضوابط شهرسازی تولید کنیم و اگر هم قرار است که بنا به ملاحظاتی حقوق مازادی را در سطح شهر تعریف کنیم باید این حقوق را در بافتهای فرسوده ایجاد کنیم.

عباسی ادامه داد: موضوع نوسازی بافتهای یک موضوع چند وجهی است و به دلیل گستردگی و ابعاد پیچیده آن از شتابزدگی در این زمینه و نگاه تک بعدی به آن باید پرهیز شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اذعان داشت: طرح هایی که برای احیای بافتهای فرسوده تهیه می شود باید با در نظر گرفتن ملاحظات هر محله باشد چرا که هر محله دارای اقتضائات و شرایط خاص خود است و بنابراین نمی توان از طرح های توسعه ای همسان برای کل محلات در تهران استفاده کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا