اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

بافت های فرسوده تهدیدی ملی محسوب می‌شوند

به گزارش ساختمان آنلاین، پرویز سروری با اشاره به ظرفیت ماده 9 قانون زمین شهری که راهکاری قانونی برای تملک اراضی معارض در زمان انجام پروژه های عمرانی است اظهار داشت: در قانون پیش بینی شده است که اراضی معارض و واحدهای مسکونی که سد راه اجرای پروژه های عمرانی هستند از طریق تعامل و مذاکره، رفع تعارض صورت گیرد، اما چنانچه مالک زیربار نرفت و نپذیرفت، با اتکا به ظرفیت ماده 9 قانون زمین شهری، این نوع املاک و اراضی رفع معارض می شود و معادل ارزش ریالی شان نیز به حساب قوه قضاییه واریز می شود تا مالک بتواند آن را برداشت کند.

نائب رئیس شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه در بافت های فرسوده نیز چنین رویه ای باید حاکم شود و نباید اجازه داد برخی از مالکان سد راه بهسازی بافت های فرسوده شوند اذعان داشت: در فرآیند احیای بافت های فرسوده به عنوان مثال شاهد آن هستیم که بعضا 16 پلاک برای تجمیع به نتیجه و جمع بندی می رسند اما دو پلاک حاضر نیستند که شرایط را بپذیرند و همین مساله روند نوسازی بافت های فرسوده را به تعویق می اندازد.

سروری بافتهای ناکارآمد شهری را تهدیدی برای کشور ارزیابی کرد و گفت: در بافت های فرسوده ما با یک تهدید ملی مواجه هستیم و این تهدیدهای بالقوه هر لحظه امکان دارد که به تهدیدی بالفعل تبدیل شوند. به عنوان مثال با بروز یک زلزله احتمالی،این ساختمانهای ناپایدار بر سر ساکنان آوار خواهند شد و خسارات های جانی و مالی جبران ناپذیری را ایجاد خواهند کرد.

رئیس شورای عالی استان ها تاکید کرد: بنابراین تعلل در بهسازی بافت های ناکارآمد شهری به هیچ وجه جایز نیست و باید تمامی موانعی که سد راه احیای این بافتها هستند را برداریم.

سروری توضیح داد: باید از ظرفیت های قانون برای رفع موانع نوسازی بافت های فرسوده استفاده کنیم و بنده شخصا تلاش می کنم که از طریق شورای عالی

استانها پیگیر این مساله باشم.

این مقام مسوول تصریح کرد: در روند احیای بافت های فرسوده قطعا باید با مردم حداکثر تعامل را داشته باشیم، اما در غیر این صورت باید با استفاده حداکثری از ظرفیتهای قانون ،اجازه ندهیم که عده ای، در چرخه بهسازی بافت های ناکارآمد شهری مانع تراشی کنند و سبب شوند که نوسازی بافت های فرسوده بر روی زمین بماند.

 

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا