بورس و بازاردیدگاهمجلس و ارگان هامجله خبری

اتفاقات عجیب در انتظار بازار مسکن خواهد بود/مسکن از ریل سیاست‌گذاری خارج شده است

حسین وکیلی ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار ساختمان آنلاین و با اشاره به اینکه حوزه مسکن طی دو الی سه سال اخیر کاملاً مورد غفلت واقع شده گفت: این امر سبب گریز سرمایه ها از بخش مسکن ،کاهش تولید و تشدید شکاف بین عرضه و تقاضا شده است.

این اقتصاددان شتاب غیرطبیعی نرخ مسکن را سبب ایجاد یک پدیده جدید در این بازار دانست و گفت: در سال ۱۴۰۰ پدیده جدیدی وارد بازار مسکن شده است و آن هم افزایش شدید دوره انتظار خانه دار شدن افراد است که این امر،در قیاس با سالهای قبل به بالاترین حد ممکن رسیده است.

وکیلی تصریح کرد: همچنین افزایش تعداد مستأجران نسبت به مالکان نیز از جمله دیگر پدیده های حوزه مسکن در سال جاری است.بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده ،نرخ اجاره نشینی از ۵۰ درصد نیز عبور کرده است و این امر نشان می دهد مالکان به دلیل فشار اقتصادی ناچار به فروش ملک خود و روی آوردن به زندگی اجاره نشینی شده اند.

وی بروز عارضه های مذکور را سبب به صدا درآمدن زنگ خطر بازار مسکن ارزیابی کرد و گفت: با توجه به حجم زیاد مستاجران و با در نظر گرفتن شدت گرفتن فاصله بین عرضه و تقاضای مسکن ، سرمایه گذاری در این صنعت باید به شدت افزایش پیدا کند.
این اقتصاددان هشدار داد: چنانچه موفق به جذب سرمایه گذاری در حوزه مسکن نشویم باید منتظر اتفاقات عجیب و غریب در این بازار باشیم.

وکیلی همچنین به نقد سیاستهای دولت برای کنترل بازار اجاره نیز اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه دولت برای کنترل نرخ اجاره بها، هر سال سقف مشخصی را تعین می کند،اما هیچ موجری از این سیاست دستوری تبعیت نمی کند و هیچ مستاجری نیز توان تقابل با این موضوع را ندارد.

وی از مسکن اجتماعی به عنوان یک سیاست و راهبرد موفق برای کنترل بازار اجاره یاد کرد و اذعان داشت:بنده شخصا اعتقاد دارم مسکن اجتماعی حلال مشکلات بخش مسکن خواهد بود و نباید تصورکنیم سیاست گذاری های ما در حوزه مسکن صرفا باید در جهت مالک شدن متقاضیان باشد.

این اقتصاد دان سیاستهای یکسویه و تک بعدی برای حوزه مسکن را غلط ارزیابی کرد و افزود: اینکه متقاضیان مسکن فقط به مالکیت بیندیشند،ناشی از بی اعتمادی به آینده اقتصادی کشور است این در حالی است که با رونق ساخت مسکن اجتماعی، افراد می توانند بدون اینکه دغدغه جابجایی و صرف هزینه زیاد برای خرید مسکن داشته باشند سال ها در واحدهای استیجاری زندگی کنند و تشکیل خانواده دهند.

وی رونق ساخت مسکن اجتماعی را زمینه جذب سرمایه گذاری های خارجی به حوزه مسکن دانست و گفت: اگر دولت در زمینه مسکن اجتماعی ورود کند نه تنها شرکت های داخلی بلکه شرکت های بزرگ خارجی نیزجذب حوزه مسکن خواهند شد و رغبت فعالیت و سرمایه گذاری در این صنعت را خواهند داشت.

وکیلی تاکید کرد: سرمایه گذاری در مسکن اجتماعی بازدهی اقتصادی بالایی خواهد داشت و دولت می‌تواند بازگشت سرمایه را برای شرکتها تضمین کند.

این اقتصاد دادن در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از وضعیت مسکن چیست گفت: اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد، با یک پیش بینی محتاطانه،امیدواریم که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بازار مسکن جانی بگیرد و پروژه های نیمه کاره تکمیل شوند و آن سوتر دولت سرمایه های جدیدی برای این بازار پیش بینی کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا