بورس و بازارمجله خبری

بازار مسکن چه واکنشی به برجام خواهد داشت؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  فرید قدیری در ادامه گفت: طبق آمار بانک مرکزی در دی ماه سال جاری ۹ هزار واحد مسکونی در شهر تهران به فروش رسیده است که در مقایسه با میانگین معاملات مسکن در ابتدای سال رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: البته رشد فروش این حجم آپارتمان در دی ماه را نباید به عنوان رونق در این بازار تلقی کرد چون رونق به معنای این است که تقاضای مصرفی (یعنی خانه اولی ها و یا کسانی که برای تبدیل آپارتمان خود به یک واحد بهتر اقدام به خرید و یا فروش کنند) بتواند در بازار خرید و یا حضور داشته باشد که بازار مسکن در حال حاضر این وضعیت را ندارد.

وضعیت فعلی بازار مسکن چگونه است؟

کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: افرادی که در این بازار اقدام به معامله می‌کنند تقاضای مصرفی نیستند بلکه در بخش تقاضاهای سرمایه‌ای هستند بنابراین وضعیت فعلی را نمی توان رونق در بازار مسکن خواند؛ بازار ما از نیمه سال ۹۷ در وضعیت رکود قرار گرفته و میزان رکود سنگین و سنگین تر شده به‌طوریکه همچنان در فاز رکود قرار داریم البته شدت این رکود در مقایسه با سال گذشته مقداری کاهش پیدا کرده است اما متوقف نشده است.

وی با بیان اینکه از آذر ماه سال جاری رشد قابل توجهی را در معاملات مسکن شاهد بوده‌ایم که تا دی ماه ادامه دار بوده، تصریح کرد: کسانی که خریداران سرمایه‌ای هستند و در بازار مسکن اقدام به سرمایه گذاری ملکی می‌کنند به متغیرهای مختلفی توجه می‌کنند و بر اساس این متغیرها خرید خود را انجام می‌دهند؛ از جمله متغیرهایی که خرید سرمایه گذاران ملکی را تحت تاثیر خود قرار می دهد می توان به رشد نقدینگی اشاره کرد یعنی وقتی پول افزایش پیدا می‌کند به سمت بازارهای سرمایه‌ای و بازارهایی که جذابیت دارند وارد می شوند.

قدیری دومین متغیر مهم را منفی شدن بازارهای رقیب دانست و تصریح کرد: درست است که ما در ماه گذشته در بازارهایی چون ارز و سکه افزایش قیمت داشتیم ولی این رشد قیمت از نگاه سرمایه‌گذاران کوتاه مدت است چون اگر ما در مذاکرات برجام به توافق برسیم سفته‌بازی‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که در دو سه سال گذشته در این بازار صورت گرفته به پایان می‌رسد.

مذاکرات برجام به نتیجه برسد، قیمت مسکن کاهش می یابد

وی با بیان اینکه اگر مذاکرات برجام به نتیجه مثبت برسد، از آنجایی که وجود حباب در بازار مسکن تایید شده است این حباب تخلیه خواهد شد و قیمت مسکن کاهش می یابد، گفت: در حال حاضر نرخ هر مترمربع مسکن در تهران به ۳۳ میلیون تومان رسیده است و اگر شرایط برجام به سمتی برود که باعث کاهش انتظارات تورمی شود میانگین قیمت مسکن در تهران می تواند به کمتر از ۳۰ میلیون تومان در هر متر برسد و مثلا تا ۲۷ یا ۲۸ میلیون تومان نیز شاهد این کاهش قیمت باشیم البته به این معنا نیست که این کاهش قیمت در یک ماه یا یک روز صورت بگیرد بلکه این روند کاهشی به هفته‌ها و ماه‌ها زمان نیاز دارد.

 

بازار

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا