مجله خبریبورس و بازار

وضعیت این روزهای بازار مسکن؛ فروشنده زیاد، خریدار کم

بازار مسکن آرامش نسبی دارد و بررسی‌ها از افزایش فروشندگان در دو هفته اخیر حکایت دارد، به طوری که دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید افرادی که مسکن خود را به بهانه گران‌تر شدن، احتکار کرده بودند، امروز فروشنده شدند و روند عرضه مسکن در حال افزایش است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، مسکن یکی از متلاطم‌ترین بازارهای کشور در سال‌های اخیر بوده که این تلاطم همواره با آغاز فصل خرید و فروش و رهن و اجاره به اوج خود می‌رسد، اما شواهد گواه این واقعیت است که از ابتدای سال ۱۴۰۲ دیگر خبری از این ناآرامی نبوده و آرامش نسبی به بازار مسکن بازگشته است.

مسکن یکی از مهم‌ترین نیازها نه‌تنها در کشور ما بلکه کلیه جوامع بشری بوده و هست، اما با این تفاوت که در کشور ما به دلیل شرایط برگرفته از بی‌تدبیری‌های قبل و اینکه دولت سابق اعتقادی به تولید مسکن نداشت و از سوی دیگر بالا رفتن نرخ تورم شاهد لجام‌گسیختگی‌های زیادی در این بازار طی چند سال گذشته بودیم.

دولت سیزدهم از همان روزهای نخست فعالیت خود، مسکن را به عنوان یکی از مهم ترین برنامه‌های خود قرار داد و در کنار اجرای طرح نهضت ملی مسکن به صورت جدی در تمام استان های کشور در حال اجرا است، ساماندهی بازار رهن و اجاره را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

اقدامات دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار مسکن در حالی انجام می‌شود که بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا در کلانشهر تهران نشان می‌دهد که تعداد واحدهای مسکونی که به بازار عرضه می‌شود، در حال افزایش است و فروشنده‌ها زیاد شدند.

فعالان حوزه بازار مسکن  به این مساله اذعان کردند که هم اکنون تعداد واحدهای عرضه شده برای فروش روند افزایش به خود گرفته و از تعداد خریداران بیشتر است.

یکی از این فعالان که در منطقه اکباتان تهران فعال است، گفت: با توجه به بالارفتن بی رویه قیمت مسکن در سال‌های گذشته به نظر می‌رسد که گرایش متقاضیان خرید مسکن بیشتر به سمت واحدهای چند سال ساخت است، اما با این وجود شواهد به خوبی گواه این واقعیت است که واحدهای نوساز و با متراژ پایین نیز در هفته‌های اخیر به بازار افزایش یافته اما با این وجود خریدار زیادی برای این خانه‌ها وجود ندارد.

یک فعال دیگر حوزه مسکن که در منطقه ستارخان تهران فعالیت دارد، اظهار کرد: افراد زیادی با توجه به آرامش نسبی که امروز در بازار مسکن وجود دارد برای فروش خانه‌های خود به بنگاه های املاک مراجعه می‌کنند، اما متقاضی چندانی برای خرید مسکن وجود ندارد.

«سعید لطفی» دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال و تاکنون خوشبختانه تورم تاثیر زیادی بر بخش مسکن نداشته است، گفت: به دلیل توافقاتی که در منطقه شاهد آن هستیم و آرامش نسبی که در بازار وجود دارد، دیگر این دیدگاه که امروز ارزان‌تر بخرم و فردا گرانتر بفروشم در حال رنگ باختن است.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش و عرضه بیشتر مسکن به بازار نسبت به تقاضا هستیم، افزود: افرادی که از سال‌های قبل واحدهای خود را به بهانه گرانتر شدن، نفروخته و احتکار کردند، امروز فروشنده شدند.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه واحدهای متراژ کوچک و با سابقه ساخت طولانی خریدار بیشتری دارند، افزود: در این بین واحدهای نوسازی که فروشندگان تصور می‌کردند که گرانتر خواهد شد، نیز در حال عرضه شدن به بازار هستند.

لطفی با اشاره به اینکه برخی برای ملک خود قیمت‌های بسیار بالایی می‌گذارند، گفت: ممکن است برخی قیمت‌ها با نرخ‌های منطقه‌ای همخوانی نداشته و فاصله زیادی با واقعیت دارند، اما خریداران به سمت این واحدها نمی‌روند و خریداری ندارند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا