مجله خبریبورس و بازارمجلس و ارگان ها

اهمیت بالای انتشار آمار تحولات بازار مسکن برای سازندگان

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر تاثیر انتشار آمار تحولات بازار مسکن بر برنامه‌ریزی سازندگان، گفت: منطق عدم انتشار آمار برای گرانی کمتر، صحیح نیست.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، سیدمحمد مرتضوی با یادآوری افزایش حدود 2 برابری قیمت فولاد و سیمان به‌عنوان 2 نهاده اصلی در ساخت و سازها طی سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته یک اتفاق دیگر نیز در بخش ساخت مسکن روی داد؛ به دلیل مشخص نبودن قیمت‌ها، فروش اعتباری مصالح ساختمانی (چِکی) به سازندگان و انبوه‌‌سازان متوقف شد.

وی در عین حال افزود: البته تورم سال قبل، شرایط تثبیت را برای سال 1402 در بخش مسکن فراهم آورده است.

وی درباره وضعیت مسکن در سال گذشته گفت: به‌طور متوسط در سال 1401 ماهانه 3 درصد تورم مسکن داشتیم و در مجموع بین 45 تا 50 درصد در بازار معاملات مسکن افزایش قیمت ثبت شد.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر ضرورت انتشار آمار تحولات بازار مسکن گفت: انتشار آمار از سوی متولیان این بخش از جمله بانک مرکزی به برنامه‌ریزی دقیق مبتنی بر داده‌ها توسط سازندگان کمک فراوانی می‌کند. موضوعی که در نهایت باعث تولید مسکن با توجه به الزامات مربوطه منجر می‌شود.

مرتضوی بیان کرد: شاید تصور این است که عدم انتشار آمار باعث می‌شود گرانی کمتر شود و منطق صحیحی پشت این قضیه نیست. به‌عنوان مثال مرکز آمار بازار مسکن و تحولات آنرا به‌صورت ماهانه رصد کرده و پس از آن گزارش خود را در این زمینه منتشر می‌کند.

وی تاکید کرد: برخی تصور می‌کنند آمار منتشر می‌شود و پس از آن قیمت‌ها بالا می‌رود اما واقعیت‌های بازار استخراج شده و سپس آمار تحولات را منتشر می‌کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا