مجله خبریبورس و بازار

بازار مسکن مشهد با کمبود فروشنده رو به رو است

بازار مسکن مشهد این روز‌ها تحت تاثیر بی ثباتی بازار و افزایش نرخ ارز، تقاضاها را به سمت خود کشانده است. اما خبری از فروشنده قطعی نیست.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از شهرآرا، با افزایش قیمت دلار، تقاضا برای تبدیل ریال به کالای سرمایه ای افزایش پیدا می کند اگرچه که به گفته کارشناسان بازار مسکن نباید به عنوان بازار سرمایه گذاری باشد، اما در شرایط کنونی سرمایه گذاری بر روی طلا، سکه و مسکن از عمده بازار‌هایی است که در شرایط نوسان ارزی مردم برای سرمایه گذاری به آن روی می آورند.

بازار مسکن طی دهه ۹۰ به جدی ترین گزینه سرمایه گذاران تبدیل شد و با توجه به گزینه های محدود سرمایه گذاری در کشور، در سال های اخیر عمده سرمایه ها با هدف «حفظ ارزش» روانه بازار‌های دارایی از قبیل بورس و مسکن شده است.

سهم خرید‌های سرمایه ای در بخش مسکن به مراتب بیشتر از خرید‌های مصرفی است، کما اینکه سرعت رشد قیمت مسکن در سال های اخیر به مراتب بیشتر از میزان افزایش نرخ حقوق و دستمزد بوده است؛ رواج خرید‌های لوکس ملکی در سال های اخیر فاصله بین سهم مسکن از سبد هزینه های خانوار‌های دهک های بالای درآمدی با دهک های پایین را تشدید کرده است؛ نه تنها علائمی از رسیدن قیمت مسکن به سقف وجود دارد، بلکه قیمت در شهر‌های بزرگ حبابی است؛ با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت بازارها، مسکن همچنان گزینه ایده آل سرمایه گذاران در کشور باقی خواهد ماند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد درباره وضعیت بازار مسکن گفت: افزایش قیمت همانند سایر بازار‌ها در بازار مسکن اتفاق افتاده است. اما انچه که اکنون در بازار مسکن مشهد حاکم است وجود خریدار و فروشنده ای که تمایلی به فروش ندارد و از فروش امتناع می کند. متاسفانه به دلیل نبود ثبات اقتصادی و از دست رفتن ارزش پول، تقاضا در بازار مسکن بیشتر شده است تا به طریقی ارزش پول خود را حفظ کنند.

به گفته محمد عیدی، به دلیل نبود ثبات اقتصادی فروشندگان هم از فروش امتناع می کنند و قیمت ملک را پای معامله دوباره تغییر می دهند و حاضر به تنظیم قرارداد با قیمت قبلی نیستند.

وی تاکید کرد: متاسفانه در بحث مسکن سیاست های دولت به درستی اجرا نشد و نتوانستند مسکن هایی که قول ساخت داده بودند عرضه کنند. در کنار آن ما شاهد افزایش نرخ ارز هم هستیم و این باعث شده در کنار بازار طلا و سکه گرایش ها به سمت ملک بیاید و ملک هم به دلیل اینکه هزینه های ساخت و ساز بالا است فروشنده کم شده است و عرضه انجام نمی شود.

به گفته عیدی نمی توان منطقه خاصی برای افزایش تقاضای خرید عنوان کرد و اکنون در همه نقاط شهر تقاضا برای خرید ملک وجود دارد. مسلما هر منطقه ای قیمت خاص خودش را دارد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد افزود: دولت آنچنان نظارتی بر روی بازار مسکن ندارد به این دلیل که تورم روز به روز افزایش پیدا می کند بازار‌های موازی با مسکن افزایش قیمت دارد و تولیدکننده هم در شرایطی که در بازار مصالح ساختمانی بی ثباتی وجود دارد و منافعش را به خطر می اندازد.

وی افزود: اگر کنترل نرخ ارز و قیمت ها اتفاق بیافتد مسلما بازار مسکن متعادل می شود. اما با شرایط موجود همان تعداد تولیدکننده با هزینه های سرسام باور مصالح از ساخت و ساز منصرف می شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا