بورس و بازارمجله خبری

افت هیجان موقت در بازار مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، تابلوی دوم از بازار مسکن شهر تهران، کاهش سرعت رشد ماهیانه قیمت در نهمین ماه سال جاری را تایید کرد. بر اساس اعلام مرکز آمار در آذر ماه ۱۴۰۱ متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان در تهران به ۵۰ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان در هر متر مربع رسیده است. این در حالی است که چند روز قبل بانک مرکزی بر اساس روش میانگین حسابی، متوسط قیمت هر متر مسکن در آذرماه امسال در شهر تهران را ۴۸ میلیون تومان اعلام کرد.

طبق شاخص مرکز آمار تورم ماهیانه آپارتمان در پایتخت به ۴.۱ درصد رسیده که کاهش ۰.۹ درصدی را در مقایسه با ماه قبل نشان می‌دهد. بانک مرکزی هم رشد ماهیانه قیمت را ۲.۹ درصد اعلام کرد که از کاهش ۳.۹ درصدی تورم مسکن نسبت به آبان ماه حکایت داشت.

اگرچه هر دو آمار مذکور، کاهش شتاب رشد ماهیانه قیمت در آذرماه ۱۴۰۱ را تایید می‌کند، تورم نقطه به نقطه و سالیانه دچار افزایش شده است. تورم نقطه به نقطه آپارتمان در تهران به ۵۲.۱ درصد رسیده که نشان دهنده رشد ۲.۱ درصدی در مقایسه با آبان ماه است. تورم سالیانه هم رشد ۳۷.۱ درصد را به تصویر می‌کشد؛ در حالی که تورم سالیانه آبان ماه ۳۵ درصد بود.

آمار فوق گویای آن است که در صورت ادامه کاهش سرعت رشد ماهیانه قیمت‌ها تورم سالیانه و نقطه به نقطه نیز می‌تواند دچار افت شود. تورم عمومی، رشد نقدینگی و نوسانات نرخ ارز، مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن است که در صورت کنترل شاخصهای مذکور، بازار مسکن نیز آرام خواهد شد.

از طرف دیگر تورم عمومی و رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی، هزینه‌های ساخت مسکن را افزایش داده است. آخرین آمار مربوط به بهار امسال که از سوی بانک مرکزی ارایه شده از رشد ۵۱ درصدی هزینه ساخت مسکن در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حکایت دارد. بر این اساس برخی برآوردها نشان می‌دهد متوسط قیمت ساخت هر متر خانه (بدون احتساب قیمت زمین) به ۸.۳ میلیون تومان رسیده است. به همین دلیل کارشناسان معتقدند در مناطق متوسط و میانی، حباب قیمت مسکن وجود ندارد و آنچه در بازار دیده می‌شود متاثر از رشد هزینه های ساخت است.

حسن محتشم ـ کارشناس بازار مسکن در تحلیل شرایط فعلی این بازار می‌گوید: مساله‌ی مهم در شرایط فعلی ثبات اقتصادی است. این‌که بازار ارز نرخ‌های بالاتر را هم به خود ببیند و روی یک عدد تثبیت شود بهتر از این است که در یک فرآیند نوسانی نامشخص قرار بگیرد زیرا این ابهامات به تولید و سرمایه‌گذاری لطمه می‌زند.

فرشید پورحاجت ـ عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان نیز بیان می کند: در شرایط فعلی اقتصاد کشور و رشد قیمت‌ها، نمی‌توان انتظار داشت بازار مسکن که عمده فعالیت و تولید در آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود دچار تورم و افزایش قیمت‌ها نشود.

وی تاکید کرد: بازیگر اصلی بازار مسکن و یکی از مولفه‌های مهم در این خصوص، عرضه و تقاضایی است که باهم همخوانی ندارد. ما کماکان در کشور با کمبود حدود ۵ میلیون مسکن مواجه هستیم و تدوام این کسری منجر به تدوام تورم در بازار مسکن خواهد شد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا