بورس و بازارمجله خبری

بازار مسکن قابل پیش‌بینی نیست/ خروج تقاضای مصرفی از بازار مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، سید محمد مرتضوی درباره ساخت و ساز مسکن اظهار کرد: واقعیت این است که به‌صورت ماهانه و سالانه شاهد سقوط آمار صدور پروانه‌های ساختمانی هستیم و کاهش میل به ساخت و سازهای جدید را تجربه می‌کنیم.

وی با بیان این‌که کاهش یا سقوط صدور مجوزهای ساختمانی انگیزه و اشتیاق سرمایه‌گذاران و سازندگان برای حضور در این بخش کاهش داده است به دلایل بروز این اتفاق اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین دلیل این است که بازار مسکن پیش بینی ناپذیر شده است. افزایش قیمت تمام شده به واسطه تورم‌های مستمر در حوزه ساخت و ساز داشته‌ایم، ضمن این‌که دستمزدها نیز افزایش یافته و رشد قیمت‌ها به مصالح ساختمانی تسری پیدا کرده است.

وی با اشاره به این‌که‌ طی روزهای اخیر نیز کارخانه‌های بتن آماده به‌دنبال افزایش قیمت‌ها به دلیل رشد قیمت سن و ماسه بوده‌اند، تصریح کرد: امیدواریم درخواست در این رابطه مصوب نشود، البته این مسئله خروجی افزایش قیمت شن و ماسه است.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در ادامه از تعطیلی برخی کارخانه‌های تولید سیمان به دلیل کمبود سوخت خبر داد و تاکید کرد: این موضوع تاثیر مستقیمی روی بتن گذاشته و به تبع آن قیمت‌تمام شده را دستخوش تغییراتی کرده است. از سوی دیگر میلگرد هم در هفته‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت ارز و کاهش سقوط پول ملی -که خوشبختانه خبرهای خوبی دراین باره با سیاست‌های جدید بانک مرکزی داشتیم- باعث شده تا قیمت فولاد و میلگرد 30 درصد افزایش یابد و جهش قیمت را به‌وجود آید.

مرتضوی در عین حال بیان کرد:‌ این اتفاق در حالی روی داده که از منابع داخلی برای تولید فولاد و میلگرد استفاده می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که بازار مسکن غیرقابل پیش بینی است و قیمت تمام شده مسکن و به تبع آن قیمت فروش هم نامطمئن است، اظهار کرد: بازار معاملات به‌گونه‌ای پیش رفته که این بخش به یک بازار نامطمئن هم برای خریدار قیمت‌های ناپایدار تبدیل شده است. دو طرف نمی‌دانند تکلیف چیست و این مسئله سرمایه‌گذار را با ریسک بسیار بالا مواجه می‌کند.

وی اضافه کرد: در این شرایط طبیعی است که سرمایه‌گذاران و سازندگان ترجیح می‌دهند کارهای اجرایی را متوقف کنند.

خروج تقاضای مصرفی از بازار مسکن

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که افزایش قیمت و ناپایداری بازار مسکن باعث شده تا بسیاری از مردم از بازار مسکن خارج شوند، گفت: به‌دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و این‌که سهم پرداختی بابت مسکن نیز در حال افزایش است، خانوارها را با ناتوانی روبرو کرده است. یعنی هر روز ناتوان‌تر می‌شوند. اگر زمان مناسب برای تامین سرمایه مسکن حدود 20 تا 30 سال باشد امروز به بالای یک قرن افزایش یافته است. واقعیت آن است که دوره انتظار برای خرید مسکن قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست.

مرتضوی با ابراز این‌که غیرپایدار بودن بازار مسکن نگرانی‌های جدی را به وجود آورده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد تنها موضوعی که باید برای ساماندهی بازار مسکن حل و فصل شود به کنترل تورم برمی‌گردد. تا وقتی برای مهار تورم برنامه‌ای نداشته باشیم آسیب‌ها در بازار مسکن کماکان وجود خواهد داشت. این هم به روابط بین‌‌المللی برمی‌گردد و این‌که تحریم‌ها را چگونه خنثی کنیم.

وی تاکید کرد: تا زمانیکه تورم را مهار نکنیم و ابزار مناسب را برای این کار نداشته باشیم و نتوانیم پیش بینی قطعی از بازار مسکن نداشته باشیم شرایط رو به بهبود نخواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا