اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

سودمحوری و سوداگری،بلای جان بازار مسکن شده است

مهرداد امیری ،ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین  اظهارداشت گرانی مصالح ساختمانی باعث شده است که سازندگان از مصالح غیراستاندارد و نامرغوب در تولید مسکن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه وقوع حوادث مختلف نظیر متروپل،حوادث مختلف ناشی از گودبرداری های غیر اصولی و همچنین تخریب ساختمانها در زمان زلزله های مختلف به هیچ وجه نتوانسته زنگ خطر غفلت از حرفه ای سازی در حوزه مسکن را به صدا در بیاود و کماکان رویه غلط سالهای گذشته در ساخت مسکن به قوت خویش باقی است.

امیری معتقد است: متاسفانه سودمحوری در ساخت مسکن باعث شده که بدیهی ترین اصول حرفه ای در تولید مسکن رعایت نشود و البته این معضل فقط مربوط به ساختمانهای کم ارتفاع و یک طبقه نیست و در خصوص ساختمانهای بلندمرتبه و ارزشمند نیز این معضل وجود دارد .

این کارشناسن حوزه ساخت وساز غفلت از اصول و ضوابط شهرسازی در تولید ساختمانهای بلندمرتبه را با پیامدهای بیشمار منفی توصیف کرد و اظهارداشت: با توجه به این مشکل لازم است که شهرداریها برنامه منسجمی برای اعمال کنترل فنی دقیق تر برای این نوع ساختمانها تنظیم و سخت گیری های بیشتری درباره کنترل اصول فنی ساخت وساز در خصوص این ساختمانها اعمال کنند.

امیری افزود: متاسفانه علاوه بر سازندگانی که بر مبنای سود حداکثری در تولید مسکن مداخله می کنند،در فاز بعدی تبدیل شدن مسکن به کالای سرمایه ای به جای کالای مصرفی،مشکلات مسکن را دو چندان کرده است .

وی در پاسخ به این سوال که آیا ابزارهای مالیاتی قادر به مهار سوداگری در بخش مسکن خواهند شد یا خیر اذعان داشت: تاکنون علی رغم وضع ابزارهای مختلف مالیاتی،هیچ نتیجه اثربخشی را شاهد نبوده ایم و بعید به نظر می رسد که سیاستهای مالیاتی قادر باشند که سوداگری را در بازار مسکن کنترل کنند چرا که اساسا همیشه راه هایی برای دور زدن این نوع قوانین وجود دارد ،همچنان که دولت سالها به دنبال اخذ مالیات از خانه های خالی بوده است اما با گذشت سالها در این زمینه توفیقی حاصل نشده است .

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا