بورس و بازارمجله خبری

رشد قیمت در بازار مسکن ادامه دارد

به گزارش ساختمان آنلاین:   جدیدترین آمارهای بانک مرکزی حاکی از افزایش قیمت مسکن در آخرین ماه فصل تابستان است در حالی که پیش از این بسیاری از مسئولان بخش مسکن و همچنین وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بودند که نرخ هایی که بانک مرکزی منتشر می کند واقعی و متناسب با کف بازار مسکن نیست و قیمت ها در بازار واقعی مسکن بسیار کمتر است.

پیش از این معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته بود که به هیچ عنوان این ارقام واقعی نیست و آمار اعلام شده در حوزه بازار مسکن تنها برای یک یا دو منطقه در تهران است بنابراین قیمت های مسکن در سایر شهرهای کشور بسیار پایین‌تر است.

بر اساس این گزارش در جدیدترین آمارهای اعلامی بانک مرکزی، قیمت مسکن در تهران در شهریور ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳۶.۳ درصد افزایش یافته است.

میانگین قیمت مسکن شهر تهران در شهریور ۱۴۰۱ به ۴۳ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان به ازای هر مترمربع رسیده است که نسبت به ماه گذشته افزایش ۱.۱ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش ۳۶.۳ درصدی را نشان می دهد.

یک متر خانه در منطقه یک تهران به بیش از ۸۷ میلیون تومان رسید

در شهریور ماه ۶ هزار و ۳۳ واحد مسکونی در پایتخت معامله شده که نسبت به مرداد کاهش ۲۲.۹ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش ۲۲.۵ درصدی را ثبت کرده است. منطقه یک با میانگین قیمت ۸۷ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان گرانترین و منطقه ۱۹ با میانگین قیمت ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ارزان ترین منطقه تهران به شمار می روند.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در شهریور ماه ۱۴۰۱ نیز نشان دهنده رشد حدود ۴۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

بازار مسکن از رونق افتاده است

در همین رابطه حسن لطفی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: آمارها و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بازار مسکن با توجه به تعطیلات در فصل تابستان و همچنین بازگشایی مدارس کمی از رونق افتاده و هم اکنون بازار به آرامش رسیده است.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور بازار مسکن فعلا رونقی ندارد و آمارهایی که توسط بانک مرکزی ارائه می شود تنها برای برخی از مناطق کشور است که چندان نمی شود بر روی این آمارها تکیه کرد.

او می گوید: دولت باید هدف اصلی خود را بر افزایش حجم تولید مسکن متمرکز کند تا شاهد بهبود و رونق بازار باشیم.

بر خلاف این ادعا بسیاری از متقاضیان بازار مسکن اعلام کرده اند که بازار در ماه های پایانی تابستان با افزایش قیمت روبرو شده بود.

با گرفتن وام هم دیگر نمی شود خانه خرید

در همین رابطه خادمی یکی از متقاضیان خرید مسکن در جنوب غرب تهران گفت: در ماه گذشته قیمت خانه چند سال ساخت حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان بوده اما در هفته های اخیر قیمت آن به بیش از ۲۵ میلیون تومان رسیده که برای خرید یک واحد ۵۰ متری حتی دیگر گرفتن وام هم جوابگو نخواهد بود.

این در حالی است که هنوز با گذشت بیش از یک ماه از آخرین وعده وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت بازار مسکن نه خبری از تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن شده و نه برنامه ای برای تقویت و رونق این بازار ارائه داده شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا