بورس و بازارمجله خبری

بازار مسکن شیراز در چه وضعیتی قرار دارد؟

به گزارش ساختمان آنلاین:   کاهش خرید و فروش و اجاره ملک مشخصه ترین ویژگى بازار ملک در تابستان امسال بود و از طرفى مالکان به دنبال اجاره دادن ملک خود به قیمت بالا بودند و مستاجران هم کاهش ریسک را براى هزینه در بخش مسکن تجربه کردند.

به تعبیرى طرفین معامله تحت تاثیر کاهش ریسک هاى غیراقتصادى با احتیاط اقدام به انعقاد قرارداد کردند.

رکود حاکم بر بازار مسکن درحالى است که مشتریان در انتظار شرایط آینده به سر مى برند و این وضع باعث رکود در بحث مسکن شده است.

رکود در بازار مسکن شیراز

بازار مسکن کل کشور نیز در مردادماه شتابی نداشت و طبق اعلام مرکز آمار، قیمت مسکن در کل کشور در مردادماه 8/2 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافت و این در حالى است که تورم ماه گذشته مسکن 9/3 درصد بود. بر این اساس تورم این بخش کاهش 1/1 درصدی را نشان مى دهد.

همچنین بر اساس این آمار افزایش ماهیانه قیمت مسکن کل کشور در اردیبهشت 5/2 درصد، خرداد 3/2 درصد، مرداد 8/3 درصد و مردادماه 8/2 درصد بود. افت تورم ماهیانه مسکن کل کشور مى تواند از عواملى همچون کاهش ریسک هاى غیراقتصادى، ثبات نسبى قیمت مسکن در تهران و قرار گرفتن در ایام محرم باشد.

در بازار مسکن شیراز نیز آنطور که رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز مى گوید شاهد رکود هستیم به نوعى که این رکود به طور کامل در بر بازار مسکن حاکم است.

شهرام نامدار و با اشاره به اینکه مالکان با قیمت هاى کاذبى را در بازار مسکن ارائه مى دهند و همین امر منجر به  رکود شده است، عنوان مى کند: در تابستان امسال نسبت به سال قبل مى توان گفت که رکود 40 درصدى در بازار مسکن را شاهد هستیم.

وى با اشاره به اینکه خریدارى که مصرف کننده واقعى ملک باشد توان مالى براى خرید ندارد، خاطرنشان مى کند: از طرفى مالک ها قیمت هاى بالایى جهت فروش ملک ارائه مى دهند و از طرف دیگر خریدار واقعى توان پرداخت این مبلغ گزاف را ندارد در نتیجه رکود بر خرید و فروش بازار مسکن حاکم مى شود.

قیمت مالکان براساس نیاز مالى و غیر واقعى است

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز مى گوید: مالک قیمت را نه بر اساس واقعیت بلکه طبق نیاز مالى که دارد ارائه مى دهد و مالکان قیمت هاى پیشنهادى بنگاه ها و مشاورین املاک را قبول نمى کنند.

نامدار ادامه مى دهد: ملک توسط مالک و براساس شرایط اقتصادى و دیگر موارد قیمت گذارى مى شود و زمان مشورت گرفتن از مشاورین ملک آن را به شرایط اقتصادى و تورم ارتباط مى دهند و به نوعى معیشت زندگى خود را با ملکى که دارند تامین مى کنند.

وى با اشاره به اینکه تامین هزینه هاى زندگى مالک از رهن و اجاره منجر به افزایش قیمت دلخواه از سوى آنها شده است، ابراز مى کند: این رویکرد منجر به گرانى و در ادامه رکود بازار مسکن در بخش خرید و فروش و اجاره مى شود.

قیمت کاذب مسکن در حاشیه و اطراف شهر شیراز

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه قیمت مسکن در تمامى نقاط شهر افزایش داشته است، تصریح مى کند: اما قیمت ها در حاشیه و اطراف شهر شیراز بسیار کاذب است و ارزش مالى که براى ملک گذاشته مى شود با واقعیت مطابقت ندارد.

نامدار اضافه مى کند: زمانى که قیمت ها در سطح شهر ونقاط مختلف بررسى مى شود متوجه مى شویم که قیمتى که براى مسکن در حاشیه شهر گذاشته مى شود هیچ تناسب و همخوانى ندارد.

به گفته وى مجموع این شرایط منجر مى شود که عرضه و تقاضا با هم تناسب نداشته باشد.

تمدید قرارداد اجاره، بعد روانى مثبتى داشت

نامدار همچنین با اشاره به اینکه در بحث اجاره مسکن سران سه قوه بر تمدید مستاجران تاکید کردند، در این رابطه مى گوید: این موضوع منجر به تمدید قرارداد اجاره مسکن شد و بعد روانى مثبتى را ایجاد کرد که مستاجران تمدید کنند.

وى یادآور مى شود: تمدید قرارداد اجاره مسکن تاحدودى اجرایى شد و اگرچه برخى مالکان زیر بار نرفتند و به بهانه هاى مختلف حکم تخلیه را گرفتند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز معتقد است که ادامه این روند در بازار مسکن با افزایش قیمت از سوى مالک و عدم قدرت خرید از سوى مصرف کننده رکود را ادامه دار خواهد کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا