بورس و بازارمجله خبری

بازار مسکن با اجرای طرح نهضت ملی، به ثبات قیمت رسید

به گزارش ساختمان آنلاین:  «فرشید ایلاتی» امروز (دوشنبه) درباره وضعیت بازار مسکن افزود: اعلام برنامه دولت برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی منجر به کاهش قیمت و ثبات در بازار مسکن شده است.

وی توضیح داد: اگر دولت بتواند برنامه ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی را تحقق بخشد و این مقدار واحد مسکونی وارد بازار شود، ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن تداوم خواهد شد و بازار به نقطه تعادل نزدیک می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه‌داد: برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی می‌تواند با ورود فناوری ساخت به کشور که اکنون در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است تحقق یابد تا بتوانیم فورا و در مدت ۶ ماه خانه‌ها را ساخته و وارد بازار کنیم.

وی اضافه‌کرد: اشتباهی که در مسکن مهر رخ داد، موضوع تراکم سازی بود که موجب افزایش هزینه‌ها شد و نصب آسانسور و غیره باعث طولانی شدن زمان تحویل واحدها شد.

ایلاتی به موضوع تامین زمین اشاره کرد و افزود: مدیریت تامین زمین پیش از همه موضوعات دیگر اهمیت دارد، عرضه به موقع زمین برای ساخت مسکن مهم است، وزارت جهادکشاورزی قرار بود یک‌ میلیون هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهد اما هنوز این تفاهم روی کاغذ مانده و به مرحله نقل و انتقال قطعی نرسیده است.

به گفته این کارشناس مسکن، موضوع انتقال سند و آماده سازی زمین زمان‌بر است و اگر سایر دستگاه‌ها با دولت همراهی نکنند در برنامه ساخت مسکن اخلال به وجود می‌آید.

 بانک مرکزی روز گذشته اعلام‌کرد که در بهمن‌ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۳۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب رشد اندک چهار دهم درصدی و ۱۶.۴ درصدی را تجریه می‌کند.

با این حال، «مصطفی قلی‌خسروی» رییس اتحادیه املاک  درباره قیمت مسکن در بهمن‌ماه گفت: قیمت مسکن در ماه‌های اخیر از تورم عمومی جا مانده است و شاهد تخلیه تدریجی حباب بازار ملک در بسیاری از مناطق پایتخت هستیم.

وی معتقد است که گزارش بانک مرکزی در خصوص رشد اندک قیمت مسکن در بهمن نیز نباید اعلام شود، چرا که ناشی از تاثیرگذاری قیمت خانه در منطقه یک تهران است. بازار در حال تجربه کاهش قیمت و تخلیه حباب است و هر نوع گزارشی درباره رشد قیمت مسکن، حتی اندک و ناچیز می تواند سیگنال افزایش قیمت را به بازار بدهد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا