بورس و بازارمجله خبری

هجوم روس‌ها به بازار مسکن ترکیه و دبی

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از فردای اقتصاد ،مرکز آمار ترکیه گزارش خرید خارجی ها در ماه گذشته میلادی در بازار مسکن این کشور را منتشر کرد. طبق این گزارش در ماه گذشته میلادی خارجی ها در بازار مسکن ترکیه بیش از ۵۱۰۰ واحد مسکونی خریده اند.

روس ها با سهم ۱۲۰۰ واحدی، بیش از یک پنجم این خانه ها را خریداری کرده اند و در صدر فهرست خارجی های خریدار املاک در ترکیه قرار گرفته اند. جایگاه دوم هم دوباره به ایرانیان اختصاص یافته که در ماه گذشته بیش از ۵۹۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده اند. عراقی ها هم سومین مشتریان خارجی خرید ملک در ترکیه بودند و در ماه گذشته حدود ۴۳۰ واحد مسکونی در ترکیه خریده اند.

جنگ اوکراین و خرید مسکن در ترکیه

روس ها تا سال گذشته میلادی، معمولا بعد از ایرانیان و عراقی ها در جایگاه سومین خریداران خارجی مسکن در ترکیه قرار داشتند. به طوری که در ۲۰۲۱ ایرانیان با خرید بیش از ۱۰ هزار ملک در ترکیه اصلی ترین خریداران خارجی در بازار مسکن همسایه بودند. عراقی ها با ۸۶۶۰ واحد در جایگاه دوم قرار داشتند و روس ها هم با خرید ۵۳۸۰ واحد مسکونی سومین مشتری خارجی املاک ترکی بودند.

اما با آغاز حمله روسیه به اوکراین، ورق برگشت و حالا روس‌هایی که نگران از دامن گیر شدن شعله های جنگ بودند برای خرید ملک در کشورهای دیگر از جمله ترکیه هجوم آوردند.

در ابتدای هجوم ارتش روسیه به اوکراین، پوتین اعتقاد داشت که ظرف سه روز کل این کشور را اشغال می کند. اما مقاومت سنگین اوکراین در روزهای نخست جنگ و سپس روانه شدن سیل تجهیزات جنگی به سمت این کشور باعث شد تا روسیه نتواند از پس اوکراین برآید و جنگ تا الان حدود هشت ماه به درازا کشیده شده است.

نکته جالب هم این که به نظر می رسد سرمایه داران روس خیلی زود ناامید از پیروزی روسیه در این جنگ شدند. به طوری که بررسی روند خرید روس ها در بازار مسکن ترکیه نشان می دهد که با وجود آغاز جنگ روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه، در ماه مارس، یعنی نخستین ماه آغاز جنگ، خریدهای روس ها در بازار مسکن ترکیه چندان بیشتر از قبل نشده بود. به نظر می رسد امید به پیروزی سریع پوتین و همچنین زمانبر بودن نقل و انتقالات دارایی ها دو عامل اصلی عدم رشد جدی خریدها در ماه نخست جنگ بودند.

اما از ماه آوریل (فروردین ۱۴۰۱) هجوم روس ها برای خرید خانه های ترکی آغاز شد. به طوری که تعداد خانه های خریداری شده توسط روس‌ها در این ماه به ۱۱۵۰ واحد رسید که بیش از ۲.۱ برابر ۵۵۰ خانه ای بود که روس‌ها در ماه پیش خریده بودند.

اردوغان هم که این هجوم گسترده برای خرید ملک را دید و قوانین اقامتی ترکیه را در اواخر این ماه تغییر داد. به طوری که حداقل مبلغ سرمایه گذاری مورد نیاز برای دریافت تابعیت ترکیه از ۲۵۰ هزار یورو به ۴۰۰ هزار یورو افزایش یافت. مدتی بعد هم اعطای اقامت پنج ساله به کسانی که خانه ای اجاره می کنند حذف شد و همچنین کسانی هم که قصد داشتند با خرید خانه‌ای ارزان اقامت پنج ساله بگیرند، حالا حداقل باید ۵۰ الی ۷۵ هزار دلار سرمایه گذاری کنند و مانند گذشته نیست که با خرید خانه ای خیلی ارزان بتوان اقامت را دریافت کرد.

اما به نظر می رسد این افزایش حداقل ها برای دریافت اقامت و شهروندی ترکیه باعث نشده تا روس ها که در حال فرار از پوتین و سیاست های زیان بارش بودند، عقب نشینی کنند. به طوری که سطح خریدهای روس ها در بازار مسکن ترکیه نه تنها کم نشد بلکه در ماه ژوئن به رکورد خرید ۱۸۸۷ خانه رسیدند که رکورد بیشترین تعداد خانه خریداری شده توسط یک ملیت خارجی طی یک ماه در ترکیه است.

در مجموع از هنگام شروع جنگ روسیه علیه اوکراین تا پایان ماه گذشته میلادی، حدود ۸۴۰۰ واحد مسکونی توسط روس ها در ترکیه خریداری شده است. اگر متوسط ارزش هر واحد حدود ۱۲۰ هزار دلار باشد این یعنی طی هفت ماه بیش از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی از روسیه به بازار مسکن ترکیه وارد شده است.

گفته می شود از ابتدای سال تا کنون متوسط قیمت مسکن در ترکیه نزدیک به دو برابر شده است. البته اوضاع در بازار اجاره مسکن از این هم بدتر است. به طوری که اغلب خانه هایی که در آنتالیا و استانبول در محلی خوب و نزدیک به دریا قرار دارند به اجاره روس ها درآمده است.

گفته می شود محدودیت های اعطای اقامت با اجاره مسکن هم در همین راستا اتفاق افتاده است. به طوری که بخاطر رشد شدید اجاره بها دولت با ایجاد محدودیت هایی سعی کرده تقاضای خارجی را از بخش اجاره دور نگه دارد و در عوض تلاش کرده که از طریق فروش بیشتر ملک به خارجی ها سرمایه بیشتری وارد کشور کند.

البته گفته می شود موجرهایی که خانه هایی با منظره خوب و ساحلی دارند هنوز هم حاضر به کوتاه آمدن در برابر افزایش اجاره نشده اند و حالا که مشتری خارجی برای اجاره بلندمدت املاکشان نیست رو به اجاره دادن کوتاه مدت املاک خود در بازار سیاه آورده اند.

دوبی هم از سرمایه های روسی بی نصیب نماند

اما این فقط ترکیه نبوده که طی سال گذشته از هجوم سرمایه گذاران روسی منتفع شده است. بررسی ها نشان می دهد که الیگارش های زیادی برای خرید مسکن راهی امارات، همسایه آبی کشورمان، شده اند. به طوری که به وضوح تعداد روس ها در خیابان ها بیشتر شده است و آمارها هم نشان می دهد که تعداد خانه های خریداری شده‌ توسط روس ها در نیمه‌ نخست سال جاری میلادی بیش از ۲ برابر مدت مشابه سال قبل شده است.

اتفاقی که باعث شده آن ها از نهمین گروه خریدار خانه در امارات به رتبه چهارمین گروه برسند. حالا در سواحل دوبی قایق های تفریحی الیگارش ها به وفور دیده می شود و فرودگاه کوچکی که در جنوب دوبی بود و کمتر مورد استفاده قرار می گرفت حالا به تسخیر جت های شخصی الیگارش های پوتین درآمده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا