اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

شهرداری مصرانه پیگیر ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر باشد

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین، جرقه سرعت دهی به روند کند ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن به حادثه متروپل باز می گردد. از همان روزهای نخستین بروز این حادثه، به فاصله چندی، رئیس جمهوری به وزرای کشور و راه و شهرسازی دستور داد با فوریت، سازه‌های ناایمن را در سطح کشور شناسایی و صاحبان آن‌ها را مکلف به مقاوم‌سازی این سازه‌ها کنند.

تعیین ضرب الاجل از سوی رئیس جمهور

اما با گذشت چند ماه از این تاکید رئیس جمهوری، همزمان با برگزاری مراسم گرامیداشت روز آتش‌نشان در هفته اول مهر ماه، ابراهیم رئیسی بار دیگر بر لزوم ایمن سازی ساختمانهای ناایمن تاکید کرد با این تفاوت که اینبار، ایشان در جمع آتش نشانان بر لزوم تعیین ضرب الاجل برای دفع خطر از ساختمانهای بسیار پرخطر تاکید کرد و گفت :نسبت به ساختمانهای ناایمن به هیچ‌وجه نباید اغماضی صورت گیرد و برای ایمن شدن آنها ضرب‌الاجل تعیین شود تا ما شاهد حوادث تلخی نظیر متروپل و پلاسکو نباشیم.

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین حال با گذشت یک ماه و اندی از این توصیه رئیس جمهوری، به نظر می رسد که مدیریت شهری به درخواست ایشان عمل کرده، چرا که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرد، در صورتی که این ساختمان‌ها تا پایان سال در فرآیند ایمن‌سازی قرار نگیرند از تمام ظرفیت خود استفاده خواهیم کرد و سال ۱۴۰۲ این ساختمان پلمب می‌شوند.

برخی ساختمانهای پرخطر دولتی هستند

قدرت‌الله محمدی با تاکید بر اینکه ۱۱۹ ساختمان بسیار پرخطر تهران در صورت عدم ایمن‌سازی پلمب می‌شوند گفته است از این تعداد ساختمان، برخی دولتی و برخی خصوصی هستند.

بنا بر اظهارات این مقام مسوول، ایمن سازی این ساختمانها با همکاری دستگاه قضاء اجرایی خواهد شد و به گفته وی در نهایت چنانچه این اتفاق نیفتد براساس دستورالعمل قضایی عمل خواهد شد.

در همین زمینه مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران در گفتگو با پایگاه خبری ساختمان آنلاین با تاکید بر اینکه پای کارآمدن دادستان تهران به موضوع ساختمانهای ناایمن به معنای آن نیست که دادستانی متولی این موضوع است، بلکه متولی اصلی شهرداری تهران است اظهارداشت: شهرداری باید به صورت مصرانه پیگیر دفع خطر از ساختمانهای ناایمن باشد و در مواردی که با موانعی نظیر عدم همکاری مالک مواجه شد، حتما از دادستانی احکامی نظیر قطع انشعاب و یا پلمب ساختمان را اخذ کند.

تسریع ایمن سازی با مکانیزمهای سلبی

وی صدور احکام بازدارنده ای نظیر پلمب و قطع انشعابات و..را به ابزاری برای الزام مالکان جهت ایمن سازی این ساختمانها ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: بر اساس مصوبه شورا، ساختمانهای ناایمنی که از سوی شهرداری شناسایی می شوند، چنانچه پس از اخطار، ایمن سازی نشوند، شهرداری موظف است با نصب پارچه ای در مقابل این ساختمانها، مراتب ناایمن بودن آنها را به شهروندان اطلاع رسانی کند.

بابایی تاکید کرد: بر اساس مصوبه مذکور چنانچه مالک پس از این اطلاع رسانی، نسبت به ایمن سازی اقدام نکند، در فاز بعدی با اخذ مجوز قطعی از دادستانی برای قطع انشعاب این ساختمانها اقدام می شود و در مرحله آخر اگر مالک پای کار نیامد، ساختمان پلمب می شود و بنابراین این مهلت دهی برای این است که تا حد ممکن از پلمب ساختمان اجتناب شود چرا که هدف اصلی تعطیلی نیست، بلکه هدف ایمن سازی این نوع ساختمانهاست.

ایمن سازی ده ساختمان بسیار پرخطر

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران همچنین درباره روند کند ایمن سازی این ساختمانها توضیح داد و گفت: پیرو تذکری که در این زمینه در شورا دادم، برای سرعت بخشی به این پروسه، هر دو هفته یکبار در مناطق 22 گانه شهر تهران حاضر خواهم شد و دستور کار اصلی این جلسات پایش روند ایمن سازی ساختمانهای ناایمن خواهد بود و همین پیگیری های مستمر سبب شده است که ده فقره از 129 ساختمان بسیار پرخطر ایمن سازی شوند.

بابایی در واکنش به این موضوع که آتش نشانی پیرو دستور رئیس جمهوری برای ایمن سازی این ساختمانها تا پایان سال جاری ضرب الاجل تعیین کرده است تصریح کرد:باید در نظر گرفت که روال ایمنی سازی سازه های پرخطر، موضوعی نیست که دفعتا اتفاق بیفتد و یک فرآیند شش ماه است و با این نگاه، ضرب الاجل تعیین شده، خوب است، چرا که اساسا این چرخه زمانبر است.

موضوع ایمن سازی باید اولویت اصلی شود

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که حدود چهار ماه دیگر تا پایان سال جاری باقی مانده است و آیا تا پایان این زمان، این ساختمانها ایمن خواهند شد یا خیر افزود: دلیل اینکه این ساختمانها تاکنون ایمن سازی نشده اند، عدم پیگیری مصرانه از سوی شهرداری های مناطق بوده است، چرا که موضوع ایمن سازی این ساختمانها جزء اولویت اصلی شان نبوده است .

وی اذعان داشت: اما الان با توجه به پیگیرها، در تلاش هستیم که این موضوع به اولویت اصلی تبدیل شود و این امر قطعا شدنی است و با توجه به اینکه در حال حاضر مدیرعامل سازمان آتش نشانی نیز پای کار آمده است، ایمن سازی این ساختمانها تا پایان مهلت ضرب الاجل تعیین شده، امکان پذیر خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا