راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

سازندگان و انبوه‌سازان با حمایت دولت و شهرداری‌ها در جهاد نوسازی مسکن پیشقدم شوند

به گزارش ساختمان آنلاین:  نخستین همایش «الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران» با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، علیرضا زاکانی شهردار تهران، چمران رئیس شورای شهر تهران، اکبر نیکزاد مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور، اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حسین سلاح‌ورزی رئیس کانون کارفرمایان ایران و جمعی از روسای انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان و مسوولان ارشد مدیریت شهری تهران برگزار شد.

محمدآئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست طی سخنانی با اشاره به گستردگی بافت‌های فرسوده نیازمند اقدام در برنامه جهاد نوسازی، اعلام کرد: بر اساس آخرین آمارهای مستند و دقیق ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد که در سه قالب دسته‌بندی می‌شوند، قالب اول بافت فرسوده میانی با گستردگی حدود ۶۹ هزار هکتار و با مولفه‌های ناپایداری، ریزدانگی و نفوذناپذیری، قالب دوم حاشیه‌نشینی یا سکونتگاه‌های غیررسمی به وسعت ۵۸ هزار هکتار که ظرفیت بالایی برای تولید مسکن دارند و قالب سوم بافت تاریخی که در حدود ۳۳ هزار هکتار شناسایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در محدوده‌های مذکور نزدیک به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد، توضیح داد: با در نظر گرفتن تمام اقداماتی که تا کنون انجام شده اما همچنان با ۲میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار مواجه هستیم که نیازمند نوسازی هستند و قریب به ۱۰ میلیون نفر از هموطنان ما در این بافت‌ها ساکن‌اند. همه ما در این قبال وظیفه دینی، شرعی و قانونی داریم و کم کردن آمار این واحد‌های مسکونی را وظیفه اصلی خود می‌دانیم.

وی با اعلام این که بر اساس شواهد و مستندات، در پروژه‌هایی که در قالب بازتنظیم مجدد زمین بر اساس نقشه و با نظر به طرح مهندسین مشاور شکل گرفته، از نوسازی هر پلاک فرسوده، ۶.۷ پلاک جدید تولید شده است، اظهارکرد: در شهر تهران در مناطق ۴ هزار و ۵۰۰ هکتاری هدف، به ازای هر واحد بازسازی شده، ۳.۹ واحد جدید ساخته شده و این بدان معناست که هم یک سقف لرزان کم شده و هم حدود ۳ واحد جدید به دست آمده است.

آئینی با اعلام اینکه ما ظرفیت بازسازی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد فرسوده را داریم که می‌تواند حداقل به تولید ۵ میلیون واحد جدید منجر شود، ابراز امیدواری کرد: این یک ظرفیت بالقوه است که برای تبدیل شدن به صورت بالفعل یک همکاری همه جانبه را می‌طلبد و نیازمند مردمی‌سازی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه مردم ساکن در این واحدها به تنهایی و بدون حمایت، توانایی بازسازی واحد‌های خود را ندارند، افزود: باید سازندگان و انبوه‌سازان در کنار این افراد قرار گرفته و فرآیند مشارکت و نوسازی را تسریع کنند. در عین حال اقدامات لازم فرهنگی- اجتماعی صورت بگیرد تا این افراد مجاب شوند تمام سرمایه خود را در این جهت به کار بگیرند و همزمان انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران جهت تکمیل منابع پای کار بیایند.

وی در ادامه با اشاره به کمبود موجود در این معادله اقتصادی تعریف شده برای نوسازی در مقایسه با دیگر برنامه‌ریزی‌های سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان، گفت: باید کسری موجود در سود بازده سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان کم شود و به اعتقاد صاحب‌نظران این عرصه، کسری مذکور باید در قالب یک بسته جامع تشویقی شهرسازانه، مالی و تسهیلاتی برنامه‌ریزی شود.

تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی توسط شهرداری‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خطاب به زاکانی، شهردار تهران و چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران توقع دارند در حوزه تسهیلات اداری حمایت شوند و پروسه‌های زمان‌بر به نفع این‌ها اصلاح شده، روند صدور پروانه‌های ساختمانی تسریع و حداکثر ظرف مدت یک ماه صادر شود.

آئینی ضمن اعلام این که طبق بررسی‌های انجام شده کوتاه شدن زمان صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان به ازای هر ۶ ماه به میزان ۱۰ درصد به بازدهی آنها می‌افزاید، عنوان کرد: این تسریع علاوه بر صدور پروانه ساخت و گواهی پایان کار، باید در اعطای انشعابات آب، برق، گاز و تلفن نیز اعمال شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار همچنین با تاکید بر لزوم درنظر گرفتن تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان، مشوق‌های شهرسازانه را بنا بر مستندات و بررسی‌های شهرداری تهران، موثرتر خواند و افزود: این جمع‌بندی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه و با کلیت آن موافقت شده است.

تدوین بسته جامع تشویقی برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری، معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور مکلف شدند با همکاری و هم‌اندیشی با یکدیگر بسته جامع تشویقی مذکور را به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه کنند و پس از تصویب، متناسب با شرایط هر شهر اعمال شود.

تشویق واحدهای ریزدانه به تجمیع واحدها

آئینی اعطای تراکم تشویقی را موثرترین عامل تشویقی برای انبوه‌سازان دانست و در کنار آن تسهیلات در زمینه پارکینگ، پیش‌آمدگی و نحوه توده‌گذاری مناسب را از عمده عوامل مهم در توجیه اقتصادی این طرح‌ها برشمرد و گفت: تشویق واحد‌های ریزدانه به تجمیع واحدها باید مدنظر باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا