مجله خبریبورس و بازارمجلس و ارگان ها

زمین بگیرید و انبوه‌سازی کنید

در روز برفی کشور و در حالی که بارش برف از ساعات ابتدایی امروز پایتخت را سفیدپوش کرده، وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز تلاش کردند ابعاد جدیدی از طرح مولدسازی را مطرح و نکات خاکستری باقی مانده را سفید کنند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، با دستور چند روز قبل رییس جمهور، مقامات دولتی در روزهای گذشته بارها توضیحاتی را برای شفاف سازی حیطه مسئولیت و اختیارات هیات مولدسازی دارایی‌های دولت مطرح کرده‌اند و حالا آن طور که وزیر اقتصاد گفته، ابعاد جدیدتری از این برنامه مشخص شده است.

چهره روز: خاندوزی

آن طور که وزیر اقتصاد گفته، انبوه سازی مسکن، یکی از گزینه‌هایی است که بناست در چارچوب طرح مولدسازی دنبال شود.

وی گفت: بسیاری از پیمان‌کاران به دنبال اراضی می‌گردند و می توانند به جای فشار قیمتی روی املاک موجود، از طرح مولدسازی استفاده کنند و انبوه سازی مسکن یا فعالیت اداری تجاری انجام دهند. این طرح به تعدیل قیمت کمک میکند.

رییس سازمان خصوصی سازی نیز ابعاد دیگری از طرح مولدسازی را تشریح کرده است. وی به سوالی مبنی بر اینکه شائبه فروش اموال دولت با قیمت کم وجود دارد، پاسخ داد: عرضه همواره باعث کاهش قیمت می‌شود. دولت نمی‌تواند مردم را به کارافرینی توصیه کند اما خودش مثل زمان قدیم ملک بخرد و رها کند.

در کنار این مباحث، وزارت راه و شهرسازی نیز با انبوه سازان جلسات جدیدی را برگزار کرده است. رییس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: ماه‌ها بود که خواهان جلسه با مسئولان وزارت راه و شهرسازی بودیم که محقق نمی‌شد اما با آمدن بذرپاش این نشست برگزار شد و به نظر می‌رسد تعامل وزارتخانه با بخش خصوصی افزایش یافته است؛ پیشنهاداتی برای تعدیل نرخ واحدهای مسکونی و تامین منابع مالی پروژه نهضت ملی مسکن ارایه شد که وزیر پذیرفت.

رو به رشد روز: تسهیلات بانکی

بانک مرکزی امروز نیز مانند بسیاری از روزهای گذشته، بسیار پرخبر بود و گزارش‌هایی از عملکرد نظام بانکی کشور در ماه‌های گذشته ارائه کرد.

طبق اعلام بانک مرکزی، در ۹ماهه امسال ۲۹ هزار و ۷۹۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های اقتصادی اعم از صاحبان کسب و کار و مصرف‌کنندگان نهایی پرداخت شده که ۶۳.۲ درصد از این رقم برای تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بوده است.

همچنین مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای امسال تا ۲۳ بهمن ماه سال جاری به ۸۲۵ هزار و ۶۰۰ متقاضی وام ازدواج، به ارزش ۱۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که این آمار نشان از رشد ۵۴ درصدی اعطای این تسهیلات دارد.

امروز آمارهای جدیدی نیز از وضعیت اقتصادی کشور از سوی بانک مرکزی اعلام شد. بانک مرکزی آخرین وضعیت تجارت خارجی در هشت ماهه امسال را اعلام کرد که بر اساس آن تراز این بخش به منفی ۴.۷ میلیارد دلار رسیده است.

در کنار آن، بر اساس آمارهای بانک مرکزی، رشد نقدینگی در آبان‌ ماه امسال ۷.۵ درصد کاهش را نسبت به آبان ماه سال گذشته داشته و رشد پایه پولی نیز در همین بازه زمانی با کاهش حدود یک درصدی مواجه شده است.

صف طولانی روز: فروش ایران خودرو

پیش‌شرط تعریف حساب وکالتی و واریز وجهی از مبلغ خودرو در حالی تبدیل به یکی از شروط مهم برای شرکت در طرح‌های فروش خودروسازان شد که تقاضاها واقعی‌تر و دلالان حذف شوند؛ آمار ثبت‌نام در طرح اخیر ایران‌خودرو نشان داد که نزدیک به یک میلیون نفر برای ۴۰ هزار دستگاه خودرو وارد میدان شده‌اند. بر اساس بررسی های آماری در این مرحله درصد تقاضا برای خودروها کمتر شده و به‌ نوعی احتمالا بخشی از دلالان کنار رفته اند.

در بازار محصولات کشاورزی نیز تغییرات جدیدی نهایی شد. رئیس اتحادیه بارفروشان علت افزایش قیمت پیاز را صادرات، دپو در انبارها، بارندگی و سرما عنوان کرد و گفت که مقداری پیاز در انبارها دپو شده که باید وارد بازار شود.

همچنین عوارض صادرات گوجه فرنگی از ۷۰ درصد به ۰.۵ درصد ارزش پایه صادراتی تغییر کرد.

ناخوانده روز: برف

با وجود آمادگی دستگاه‌های مختلف کشور در فصل سرما، موج جدید بارش برف و کاهش دوباره دما در کشور، در حمل و نقل و انرژی تغییراتی به وجود آورد. به‌دنبال بارش برف و باران، تردد در محورهای هراز و فیروزکوه روان اما در برخی مسیرهای محور چالوس و محور شهریار – تهران ترافیک سنگین است.

همچنین پروازهای فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) در حال حاضر برقرار است و در صورت مساعد بودن شرایط جوی فرودگاه‌های مقصد مطابق برنامه انجام می‌شود.

در حوزه انرژی نیز خبرهایی تازه در فصل سرد منتشر شده است. سخنگوی شرکت ملی گاز از افزایش مجدد مصرف گاز در کشور خبر داد و گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته مصرف گاز به بیش از ۶۵۱ میلیون متر مکعب رسیده و اکنون شبکه پایدار است و مشکلی برای تامین گاز وجود ندارد.

همچنین مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: از آن‌جا که اولویت در گازرسانی با بخش خانگی و تجاری است، افزایش میزان مصرف در بخش خانگی و تجاری، به ناچار منجر به اعمال محدودیت بیشتر در بخش صنایع و نیروگاه‌ها خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا