راه و شهرسازیمجله خبری

تخفیف مالیاتی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به مالکان املاک لاکچری

به گزارش ساختمان آنلاین:  «وحید عزیزی» با اشاره به اینکه مالیات درواقع از همه درآمدها و دارایی‌ها اخذ می‌شود، گفت: مالیات سالیانه در عموم کشورهای دنیا از همه املاک و خودروها اخذ می‌شود.

وی افزود: بعضی از کشورها علاوه بر این، از خودروها، املاک و دارایی‌های لوکس مالیات دریافت می‌کنند که به دو صورت سالیانه یا در موعد فروش است که با عنوان مالیات بر خانه‌ها و املاک لوکس مطرح شده است. حتی در برخی کشورها مانند انگلیس، جواهرات از یک قیمتی بیشتر مشمول مالیات می‌شود و از هر شیء ارزشمندی مالیات اخذ می‌گیرند.

عزیزی خاطرنشان کرد: در انتخابات گذشته آمریکا یکی از مباحثی که مطرح شد بحث مالیات بر مجموع دارایی‌ها بود نه تنها بر تک تک دارایی‌ها بلکه بر مجموع دارایی‌ها. از این رو اگر کسانی که مجموع دارایی بیشتری داشته باشند، ملزم به پرداخت مالیات می‌شوند.

وی به وضعیت مالیات در کشورمان اشاره کرد و گفت: نرخی که در قانون بودجه ۱۴۰۰ و لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای مالیات خودروهای لوکس و خانه‌های گران‌قیمت، تعیین شده است، بسیار ناچیز است یک‌هزارم از مابه‌التفاوت قیمت بیش از ۱۰ میلیارد تومان املاک و یک درصد از مابه‌التفاوت قیمت بیش از یک میلیارد تومان خودروهای لوکس مطرح شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر این مالیات اخذ شود، باز هم با مالیات سالیانه معمولی که از خودروها و املاک عادی در بسیاری از کشورها گرفته می‌شود، قابل مقایسه نیست. این در حالی است که با اشتباه نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق حد مشمولیت برای سال آینده بالاتر رفت و از ۱۰ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان رسید. یعنی یک واحد مسکونی با قیمت ۲۵ میلیارد تومان، ۵ میلیون تومان مالیات خواهد پرداخت.

وی ادامه داد: فلسفه مالیات در ابتدا تأمین درآمد دولت و اخذ مالیات از ثروتمندان است، یکی دیگر از اهداف مالیات، تنظیم گری و رفتارسازی است. درواقع کسانی که استفاده بیشتری از یارانه و خدمات کشور و کالاهای لوکس می‌کنند به همان میزان مکلف به پرداخت مالیات بیشتری هم می‌شوند.

عزیزی با اشاره به اینکه بعضی‌ها، توجیه می‌کنند که مالیات بر قیمت افزایش یافته با تورم است، گفت: افزایش ارزش خودرو و املاک بیشتر از تورم بوده است و مالکان به اصطلاح سود کرده‌اند.

وی بیان داشت: بعلاوه اینکه نمی‌توان تنها فشار مالیاتی را بر روی حقوق‌بگیران انداخت و برای چند درصد ثروتمندان، تورم را گارانتی کرد. اگر تورم هست برای همه هست و برای دهک‌های پایین بیشتر.

وی خاطرنشان کرد: محل خاصی برای صرف این مالیات عنوان نشده است و به صورت مستقیم وارد خزانه و صرف هزینه‌های دولت می‌شود ضمن اینکه می‌توان مالیات دریافتی از خودروهای لوکس را صرف توسعه حمل و نقل عمومی و مالیات خانه‌ها را برای ساخت‌وسازها استفاده کرد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت‌ها درآمدشان از مالیات است گفت: با تحقق کامل مالیاتی در کشورمان فاصله داریم هرچند قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

وی در پایان گفت: با اخذ مالیات از ثروتمندان، مردم به این باور می‌رسند که فشار مالیاتی تنها بر روی دوش تولیدکنندگان و کارمندان نیست و همراهی بیشتری با دولت خواهند داشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا