مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

مجوز افزایش طبقات در پایتخت چه تبعاتی دارد؟

تصمیم گرفته شده است تعداد طبقات مجاز در شهرهای بزرگ افزایش یابد؛ با این امید که این اقدام بتواند رشد قیمت مسکن را مهار کند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از خبرآنلاین، ذهنیتی که این ایده را دنبال می کند اصلا توجه ندارد که قیمت بالای مسکن خود یکی از امور کنترل کننده مهاجرت است و مانع می شود فشار بیشتری برای منابع زیستی یک شهر وارد شود.

هرچه شهرها بزرگتر شود مهاجرت تشدید می شود و کشور به نقاط متراکم در چند نقطه تبدیل می شود؛ درحالیکه الگوی طبیعی و درست آن است که جمعیت ایران در کل کشور پخش شوند و ابرشهر هایی مثل تهران ایجاد نشود. تهران چیزی بیش از یک کلان‌شهر است و در واقع خود به اندازه یک کشور جمعیت و مساحت پیدا کرده است!

آنچه درباره تهران رخ داده، این است که اندازه شهر و جمعیت شهر آنقدر بزرگ شده است که دیگر مدیریت آن از عهده هیچ ابرمرد یا ابرزنی بر نمی آید و اصولا شهرداری هیچگاه نخواهد توانست کیفیت زیست شهری قابل قبول در این شهر ایجاد کند.

شهرداری اگر در فکر آن بود که مسائل شهر تهران را در طی چهل یا پنجاه سال کم کند باید به فکر تدابیری می افتاد که وقتی خانه ای خراب شود تعداد طبقات کمتری ساخته شود تا با گران شدن نسبی خانه در تهران جمعیت به تدریج به شهرهای دیگر گسیل شوند و تهران به شهری با جمعیت کمتر تبدیل شود تا امکانات زیست شهری آن با جمعیت آن تناسب یابد.

طبعا این امر انگیزه تخریب خانه های قدیمی را کم می کند که هزینه ای کوتاه مدت است؛ اما در بلندمدت منافع بزرگتری به دنبال خواهد داشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا