مجله خبریبورس و بازار

ترس مستاجران از افزایش اجاره‌بها تا پایان سال

تب بالای اجاره بها در ماه های آخر سال و در شرایطی که به گفته آمار‌های رسمی بازار خرید مسکن با افت قیمت یا ثبات قیمت ها روبه‌رو شده است؛ چه علتی می تواند داشته باشد؟

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اقتصاد24، بررسی کوتاهی در بازار اجاره مسکن نشان می دهد که در حال حاضر، قیمت ها خارج از پیک تقاضا به طرز سرسام آوری افزایش داشته است. بر اساس آمار‌های منتشر شده، بیش از ۲۴ میلیون نفر در کشور، مستاجر هستند و نیمی از جمعیت تهران را نیز مستاجرین تشکیل می دهند.

این در حالیست که در سال گذشته، نرخ اجاره حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. واقعیت این جاست که این روند افزایشی، مسئله‌ تازه ای نیست چراکه از سال ۱۳۹۲، شهر تهران همیشه با افزایش اجاره بهای مسکن روبرو بوده است، به نحوی که در این ۱۰ سال، قیمت ها حدود ۶.۷ برابر شده است.

پیش از اینکه بازار مسکن دچار شوک قیمت های جدید در سال جدی باشد، این روز‌ها افزایش حدود ۱۰ درصدی اجاره بها در مناطق مرکزی و جنوبی تهران نگرانی جدیدی برای مستاجران با نزدیک شدن به سال نو ایجاد کرده است.

نرخ ثابتی در بازار اجاره وجود ندارد

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و آغاز سال جدید موجران و مستأجران هنوز نمی دانند که قرار است در سال بعد با چه نوع قرارداد‌هایی مواجه شوند و اگر نرخ ثابتی در این خصوص وجود داشته باشد، آیا می توانند در سال آینده به این قانون اکتفا کرده و منتظر افزایش نرخ ها نباشند؟ البته در همین ماه های آخرین سال جاری چنان شاهد تغییر در نرخ های اجاره هستیم که پیش بینی برای سال آینده بسیار سخت تر شده است.

تحلیلگران بازار مسکن معتقدند بازار مسکن هیچ گاه براساس قانونی که در راستای تعیین نرخ اجاره از سوی دولت وضع می شود، حرکت نمی کند. بلکه ملاک تعیین قیمت اجاره مسکن نرخ تورمی است که مردم در جامعه احساس می کنند. با وجود آنکه رکود عمیقی در این بخش حاکم است، قیمت ها همچنان بالا می رود و این در حالی است که قیمت های جدید هیچ تناسبی با توان خرید مردم ندارد.

روایت رسمی از وضعیت بازار اجاره مسکن، نشان دهنده مقاومت قیمتی بین موجر‌ها و مستاجر‌ها در بازار است و بر این ایستادگی افزوده نیز شده است. رشد کشوری اجاره بها در نیمسال اول امسال در حالی رکورد ۱۲ ساله بالاترین افزایش سالانه را به ثبت رسانده است که نوعی مقاومت در برابر سطوح جدید اجاره بهای مسکن در سمت تقاضا مشاهده می شود؛ مقاومتی که عمدتا به یک علت خاص، در نهایت و برخلاف انتظار به نفع مستاجر‌ها تمام نشده است، بلکه با مقاومت همزمان سمت عرضه در این بازار، بیشتر به یک رقابت غیر اصولی و غیر منطقی در برابر چشم های دولتمردان بین موجر و مستاجر شبیه است.

از اجاره مسکن در آبان سال جاری چه خبر؟

در آبان امسال متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی برابر ۷۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است که در مقایسه با آبان سال گذشته ۶۲.۲ درصد افزایش یافته است.

بررسی آمار‌ها نشان می دهد اجاره مسکن در شهر تهران در آبان نسبت به مهر ماه دو درصد و در کل مناطق شهری سه درصد افزایش داشت.

رشد نقطه به نقطه اجاره بها شهر تهران در آبان ماه نسبت به ماه قبل ۵۱.۶ درصد و در کل مناطق شهری ۵۷.۷ درصد است.

کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن بیشتر شد

هر برنامه و اقدامی که از سوی دولت سیزدهم تاکنون برای کنترل بازار مسکن و اجاره صورت گرفته، بی فایده بوده است چرا که تورم این بازار بسیار بالاست و بسیاری از مالکان چاره ای جز گران کردن اجاره بها ندارند.

در همین رابطه حسین عبده تبریزی، کارشناس اقتصادی وضعیت بازار اجاره مسکن و دلایل نوسان قیمت ها دراین بازار را تشریح کرد و گفت: امروز و پس از سال ها رشد قیمت، بازار مسکن تمایلی به اصلاح قیمت ندارد و این موضوع به تبدیل شدن مسکن از نیاز واقعی به محصول سرمایه ای باز می گردد.

به گفته عبده تبریزی، تورمی که در بازار مسکن در دوره های متوالی تکرار شده و امسال نیز به طور رسمی اعلام شده به همان موضوع سرمایه ای مسکن باز می گردد که این خود جریان سازی برای چسبندگی قیمت در این بازار پُر تقاضاست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه افزایش گردش نقدینگی در اقتصاد با قدرت نقدینگی مردم در ارتباط است گفت: بازگشت قیمت ها در بازار مسکن به سوی کاهش تورم نیازمند جبران تورم پیش خور شده است، یعنی اینکه علاوه بر تقویت قدرت مالی مردم به عنوان متقاضیان اصلی این بازار باید شرایط در بازار مسکن به سمت خروج از رکود در معاملات بازگردد.

رشد ۱۰ درصدی اجاره بها در بازار مسکن دی ماه

هادی سرخوش یکی از فعالان بازار مسکن گفت: هنوز بازار جابجایی های پایان سال آغاز نشده، اما رشد ۱۰ درصدی اجاره بها در دی ماه بسیار نگران کننده شده است.

این فعال بازار مسکن ادامه داد: امسال شرایط اجاره مسکن بسیار سخت تر شده به طوری که صاحب خانه ها به دنبال اجاره مسکن خود با پیش کمتر و اجاره بالا هستند.

وی تصریح کرد: به دلیل نبود تضمین تثبیت سود بانکی، کمتر صاحب خانه ای مبلغ پیش اجاره را مطالبه می کند چراکه دریافت اجاره ماهانه برای آنها مقرون به صرفه تر است.

به گفته سرخوش، مبلغ پیش اجاره خانه هر ماه بی ارزش تر از ماه قبل می شود و در نهایت در زمان یکسال بیش از ۱۰ درصد از ارزش پول کاسته می شود و این برای مردم خیلی زیاد و نگران کننده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا