بورس و بازارمجله خبری

اجاره‌بهای مسکن تابع تورم عمومی است

به گزارش ساختمان آنلاین: حسام عقبایی با اشاره به اینکه در حوزه خرید و فروش مسکن امسال هنوز به رونق نرسیده ایم و حجم معاملات رکودی است گفت: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته به همین دلیل عرضه بیش از تقاضاست و همین مساله منجر شده قیمت خرید هم نزولی شود.

حسام عقبایی با بیان اینکه این کاهش قیمت مسکن از ارزش واقعی ملک نیست، افزود: در واقع این افت قیمت از حباب مسکن بوده و با توجه به رشد بی‌مورد سال‌های اخیر، زیان آن بیشتر از این‌ها جا دارد و باید اینقدر کاهش یابد تا به قیمت واقعی نزدیک تر شود. بعنوان مثال از سه ماهه 1400 قیمت ملک در نقاط شمال تهران بین 20 تا 30 درصد افت داشته و این موضوع در ابتدای سال 1400 هم ادامه می یابد.

او با تاکید بر اینکه در بخش اجاره هم به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا توازنی وجود ندارد تصریح کرد: رشد بازار مسکن متناسب با درآمد دهک های متوسط جامعه نیست و باعث شده که بخش عمده ای از درآمد این دهک ها در سبد خانوار به مسکن اختصاص یابد.

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک استان تهران راهکار عبور از مشکل مسکن اجاره ای را اینگونه بیان کرد: باید مسکن استیجاری ملی داشته باشیم و تا زمانی که به عنوان یک نیاز به صورت ملی برای آن برنامه ریزی نکنیم این مشکل همچنان وجود خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه در کشور ایران خارجی ها و افغانستانی ها و … امکان خرید ملک ندارند و حتی سایر اتباع دیپلمات هم نمی توانند صاحب ملک شوند گفت: این افراد بیشتر اجاره می کنند، هرچند این ادعا که افزایش مهاجرت افغانستانی ها به ایران منجر به رشد هزینه اجاره شده قابل قبول نیست، زیرا اجاره بها بیشتر تابع تورم عمومی است.

او افزود: البته این اتباع افغانستانی در صورتی که به صورت قانونی وارد کشور شده باشند می توانند اجاره کنند و اگر مشاوران املاک به افرادی که به صورت قاچاق وارد کشور شده اند مسکن اجاره بدهند مطابق قانون با آنها برخورد می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا