بورس و بازارمجله خبری

نظام اجاره‌داری یک نظام دلال محور است

به گزارش ساختمان آنلاین:  محمود فاطمی عقدا رئیس سابق مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه مسکن در ایران یک کالای سرمایه ای است گفت: به همین دلیل است که مسکن همیشه خود را با بازار سرمایه وفق می دهد.

وی افزود: جریان اقتصاد مسکن همواره طوری بوده که خودش را با بازار سرمایه همراه و هم ساز کرده و لذا اقتصاد مسکن جزء لاینفک اقتصاد ملی و با تاثیرگذاری بالاست.

فاطمی عقدا خاطرنشان کرد: تا زمانی که عرضه مسکن در کشورمان کم است و تورم افسارگسیخته هم در همه حوزه های اقتصادی وجود دارد لذا بخش مسکن همچنان پیشتاز خواهد بود.

رئیس سابق مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، نظام اجاره داری در ایران را از اساس، معیوب و یک نظام دلال محور خواند و گفت: یکی از دلایل اصلی در بهم ریختگی و آشفته بازاری اجاره مسکن، نظام معیوب و حتی نبود نظام اجاره داری است.

بازار اجاره در حال جبران عقب افتادگی خود از قیمت مسکن است

دکتر خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفت: طبق گزارشات تحولات بازار مسکن در سال گذشته، حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درصد قیمت مسکن نسبت به زمان مشابه خود افزایش پیدا کرد البته به جز آبان ماه و به خاطر پیش بینی انتخابات کشور آمریکا و تحولات دلار که یک شوک معکوسی در بازار مسکن شکل گرفت و رشد مسکن متوقف شد.

وی افزود: نرخ رشد اجاره بها در سال ۹۹ خیلی کندتر از قیمت مسکن حرکت می کرد و حدود یک سوم رشد داشت.

باقرپور خاطرنشان کرد: دلیل اینکه نرخ رشد اجاره بها شیب تندتری نسبت به افزایش قیمت مسکن پیدا کرده این است که بازار اجاره در حال جبران عقب افتادگی خودش است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با بیان اینکه سیاست قیمت گذاری دستوری نه تنها در بازار مسکن بلکه در هیچ یک از بازارها موفقیت آمیز نبوده گفت: ما هیچ مخالفتی با اصل مالیات از خانه های خالی نداریم اما آن را به عنوان ابزاری برای ساماندهی اجاره و بازار مسکن قبول نداریم چراکه تاثیری ندارد.

تورم عمومی عامل افزایش اجاره بها است

همچنین محمود اولاد کارشناس اقتصاد مسکن یکی از عوامل اصلی افزایش اجاره بها را تورم عمومی دانست و گفت: با توجه به اینکه همه کالاها رشد قیمتی داشتند لذا افزایش اجاره بها در بخش مسکن استیجاری نیز موضوعی طبیعی است.

وی نحوه تأمین مسکن را نیز در این قضیه موثر خواند و افزود: تأمین مسکن از طریق مالکیت و یا اجاره است اما وقتی قیمت واحدهای مسکونی افزایش می یابد عده زیادی از مردم هم توان خرید ندارند و در نتیجه تقاضا برای اجاره بالا می رود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا