راه و شهرسازیمجله خبری

آپارتمان‌نشینی با فرهنگ ایرانی – اسلامی تطابق ندارند

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، محمد منان رئیسی شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که برخی از مسوولان به سمت توسعه عمودی می‌روند به دلیل مقایسه کردن هزینه‌ها است، در حالی که با بررسی هزینه‌‎های مستقیم و پنهان هزینه‌ها در توسعه عمودی بسیار بیشتر از توسعه افقی خواهد بود.

وی اضافه کرد: در طرح نهضت ملی مسکن، با توجه به اینکه زمین را دولت تامین می‌کند، در نتیجه هزینه زمین حذف شده و عمده هزینه‌ها به توسعه زیرساخت‌ها تعلق می‌گیرد، بنابراین در توسعه افقی هزینه زیرساخت‌ها از جمله تامین آب، برق و گاز افزایش یافته، ولی هزینه ساخت کاهشی خواهد بود.

منان رئیسی تصریح کرد: از سوی دیگر هزینه مشاعات با توجه به اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد آپارتمان را مشاعات تشکیل می‌دهد، نیز حذف خواهد شد، پس در هزینه‌های مستقیم اگر این هزینه‌ها را به صورت سر به سر درنظر بگیریم، قیمت تمام شده آپارتمان‌ها نه‌تنها ارزان‌تر نمی‌شوند، بلکه گران‌تر از توسعه افقی خواهد بود.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به مقایسه هزینه‌های پنهان در ساخت خانه‌ها به صورت ویلایی و آپارتمان نشینی، گفت: طبق پژوهش‌های صورت گرفته در دهه‌های اخیر در برخی از استان‌های کشورمان، افراد در مجتمع‌های آپارتمانی با مسائل روحی و روانی بیشتری نسبت به خانه‌های ویلایی درگیر هستند، همچنین تربیت فرزندان با توجه به نبود فضای کافی و یا نبود نور مناسب همگی این‌ها تبدیل به هزینه‌های پنهان می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین هزینه‌های غیرمستقیم آلودگی هواست، عنوان کرد: اینکه به صورت مرتب شاهد تعطیلی تهران به دلیل آلودگی هوا هستیم به دلیل نوع تمرکز زایی است که انجام شده؛ چراکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته کریدور اصلی تنفسی تهران محور شمال به جنوب بوده که امروز به دلیل فروش تراکم در منطقه یک در دهه‌های اخیر و بلندمرتبه سازی‌های صورت گرفته این کریدور حذف و شاهد آلودگی‌های گسترده هستیم، بنابراین هزینه‌های بلندمرتبه سازی بسیار بیشتر از توسعه افقی است.

منان رئیسی گفت: همچنین کاهش شادکامی، افزایش مشکلات روحی و روانی، مسائل رفتاری کودکان و کاهش تعاملات اجتماعی و چهره به چهره همسایه‌ها از دیگر هزینه‌های پنهان توسعه عمومی است که در واقع می‌توان گفت که این نوع زندگی با سبک زندگی ایرانی‌ها در تعارض است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا