اخبار ساختمان آنلایندیدگاهصنایع ساختمانیمجله خبری

لزوم تفاهم دستگاه‌ها برای تسریع در روند صدور پروانه‌های ساختمانی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طولانی بودن زمان صدور پروانه ساخت یکی از موانع اصلی تسریع در نوسازی بافتهای فرسوده است بر لزوم انعقاد تفاهم نامه بین سازمانهای نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری برای تسهیل گری در صدور مجوزهای پروانه ساختمانی تاکید کرد.

دکتر محمد آیینی در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که متقاضیان نوسازی یا سازندگان در بافتهای فرسوده با آن مواجه هستند، طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی است. به طور متوسط گفته می شود که در تهران و سایر شهرها به ترتیب هشت و شش ماه، صدور مجوزهای ساخت زمانبر است.البته در برخی از موارد 18 تا 24 ماه، این پروسه زمان می برد.

وی تاکید کرد: یکی از نهادهایی که سبب طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمان می شود، سازمان نظام مهندسی است چرا که تایید نقشه ها و تعیین ناظر از سوی این سازمان به قدری طولانی است که بخش عمده ای از زمان صدور پروانه ساخت را به خود اختصاص می دهد و به عنوان مثال از شش ماه زمان صدور پروانه، چهار ماه به نظام مهندسی اختصاص دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به نظر می رسد که سازمان نظام مهندسی با تدابیری می تواند این زمان را کاهش بدهد و در صورت تحقق این امر، زمان صدور پروانه ساختمانی به طور کلی می تواند به یک ماه کاهش پیدا کند.

آیینی در واکنش به این موضوع که نظام مهندسی کشور برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت اعلام آمادگی کرده است گفت: درست است که آنها اعلام آمادگی کرده اند، اما برای تحقق این امر باید تفاهم نامه ای بین سازمان نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری یا همان هیات چهار نفره استان امضا شود تا فرآیند صدور پروانه ساختمانی به صورت یک ماهه انجام شود.

وی تاکید کرد: البته این امر ممکن است در مورد پروژه های بزرگ طولانی باشد ،اما پروژه هایی که در بافتهای فرسوده هستند، پروژه های زیاد بزرگی نیستند و متوسط پروژه ها چهار واحدی هستند و خیلی بزرگ نیستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: باید فرآیندی تعریف شود که پروانه های ساختمانی پروژه های زیر بیست واحد ظرف حداکثر یک ماه صادر شود و نظام مهندسی فرآیند تایید نقشه ها یا تعین مهندس ناظر را ظرف یک ماه انجام دهد و یا اینکه بخشی از مهندسان ناظر نظیر مهندس طراح را زودتر تعیین کنند و سایر ناظران نظیر مکانیک، اجرا، تاسیسات در طول پروژه تعیین شود و شهرداری برای صدور پروانه معطل تعیین فرآیند تعیین مهندس از سوی نظام مهندسی نشود.

وی گفت: البته نظام مهندسی از این مشکلات کاملا آگاه است، اما مشخصا برای رفع این مشکل قطعا با نظام مهندسی اقدام به برگزاری جلسه خواهیم کرد. البته کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی یک مطالبه عمومی است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا