اخبار ساختمان آنلایندیدگاهصنایع ساختمانیمجله خبری

مردم از طولانی بودن فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی ناراحت هستند

رئیس شورای شهر تهران ضمن تاکید براینکه مردم از طولانی بودن زمان صدور مجوزهای ساخت ناراحت هستند در عین حال از ساخت ساختمان‌ها توسط افراد فاقد علم و دانش انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم گرامیداشت «روز جهانی شهرسازی» که با شعار «تأمین مالی آینده شهری پایدار» برگزار شد؛ ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: متأسفانه اغلب شهر‌های ما قدیمی است و مطابق شرایط گذشته ساخته شده است و محله‌های جدید نیز بدون پیش‌بینی شرایط و آینده‌نگری لازم و در نظر گرفتن اصول و ضوابط شهرسازی ساخته شده‌اند.

همچنین بساز و بفروش‌ها نقش مهمی در رویه اشتباه توسعه بسیاری از شهرهای کشورمان داشته‌اند و مشکلات زیادی را برای شهرها و شهروندان آنها به وجود آورده‌اند.

چمران با انتقاد از احداث ساختمان‌ها توسط افراد فاقد علم و دانش کافی گفت: باید این موضوع را بررسی کرد که چند درصد ساختمان‌های موجود در شهر تهران یا دیگر شهرهای کشور توسط معماران واقعی و آموزش‌دیده طراحی شده است. متأسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش زیادی از ساخت‌وساز‌ها توسط افرادی انجام می‌شود که تحصیلات آکادمیک معماری ندارند و به هیچ وجه از اصول معماری مدرن یا معماری ایرانی – اسلامی آگاه نیستند.

وی ادامه داد: برخی افراد فرصت طلب نیز بدون اینکه ابتدا مجوز ساخت و ساز بگیرند زمین را تصرف و با استفاده از رانت نسبت به دریافت امتیاز آب، برق و گاز اقدام می کنند و زمانی که ساختمان ساخته می شود؛ متوجه می شویم که این ساختمان بدون مجوز ساخته شده و باید تخریب شود. این رویه غلطی در سیستم اداری کشور است و باید دستگاه های مربوطه اقداماتی بیشتری داشته باشند و جلوی افراد فرصت طلب گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برخی نقاط شهر تهران، ساختمان سازی بر خلاف وسعت منطقه، محله و حتی کوچه ها ساخته شده، اظهار داشت: در زمان های نه چندان دور، برخی مناطق در داخل شهر تهران نبوده اند اما اکنون که با توسعه شهرنشینی این مناطق، جزو مناطق جنوبی تهران است. در بازدیدها مشاهده می کنیم که در یک کوچه بسیار باریک و محدود ساختمانی پنج تا ۶ طبقه ساخته می شود که این اقدام به دور از شاخص های معماری و شهرسازی است.

چمران تأکید کرد در این نوع ساخت و سازها برج سازان و پیمانکاران صاحب ثروت می شوند اما آسیب زیادی به شهر وارد می شود و در برخی شرایط به دلیل افزایش جمعیت، شهرداری مجبور است نسبت به صدور پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده اقدام کند.

چمران با بیان اینکه بیشتر ساخت و سازهای غیر اصولی در شهرهای بزرگ از جمله تهران شکل می گیرد گفت: در شهرهای نوبنیاد، ساخت و ساز با حساسیت و قوانین خاصی انجام می شود اما در شهرهایی همچون تهران برای اینکه بتوانیم بافت فرسوده را مرمت و بازسازی کنیم مجبوریم با توجه به جمعیت، نسبت به صدور پروانه چند طبقه اقدام کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رشته های معماری و شهرسازی از هم جدا نیست گفت: به دلیل افزایش دانشجو در سال های گذشته مجبور شدیم تعداد دانشکده ها را افزایش دهیم و رشته های معماری و شهرسازی را از هم جدا کردیم. اما اصولی این است که افراد برای اینکه بتوانند در کار معماری و ساختمانی فعالیت کنند ابتدا باید دانش لازم را در زمینه طراحی شهری کسب کرده و در مرحله بعد نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند.

وی در بخش کوتاه شدن فرآیند صدور پروانه های ساختمانی نیز گفت: مردم از طولانی بودن این فرآیند ناراحت هستند و ضروری است؛ سیستم اداری در این زمینه اصلاح و به روز رسانی شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا