اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

اراضی نامرغوب و کم ارزش به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داده شده است

کارشناس اقتصاد مسکن با انتقاد از اینکه اراضی کم ارزش و نامرغوب به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است در عین حال گفت: به دلیل استراتژی های نادرست، تامین مالی اراضی طرح نهضت ملی مسکن با چالش مواجه شده است.

آقای فرهاد بیضایی، ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین افزود: شاید تصور شود که وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن، اراضی را به صورت رایگان و یا در قالب اجاره 99 ساله در اختیار متقاضیان این طرح قرار می دهد در حالی که این وزارتخانه اراضی رایگان و کم ارزش را به طرح نهضت ملی مسکن تخصیص می دهد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مطابق بخش نامه های بالادستی، فقط بخش اندکی از هزینه ساخت می بایست متعلق به زمین باشد، این مساله سبب شده که اراضی دور افتاده و با مکان یابی نامناسب به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داده شود.

وی خاطرنشان ساخت: این امر سبب شده است که هزینه های آماده سازی زمین و تامین خدمات روبنایی و زیربنایی در طرح نهضت ملی مسکن افزایش چشمگیری داشته باشند.

بیضایی اذعان داشت: با توجه به اینکه سیاست دولت در طرح نهضت ملی مسکن عرضه زمین رایگان و اجاره ای به مردم است، بنابراین دولت مجاز نیست هزینه های آماده سازی زمین و قیمت تمام شده را از مردم بگیرد و همین مساله سبب می شود تامین مالی توسعه اراضی طرح نهضت ملی مسکن دچار مشکل شود.

کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: مکانیزم مذکور سبب می شود که روند تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن به کندی پیش برود و مطابق وعده های داده شده دولت نتواند برنامه های خود در بخش مسکن را پیش ببرد.

وی خاطرنشان ساخت:شرایط مذکور سبب میشود دولت ناگزیر شود که برای تامین هزینه های آماده سازی طرح نهضت ملی مسکن، اراضی مرغوب در اختیار خود را بفروشد تا از این طریق هزینه های آماده سازی اراضی مسکن این طرح، تامین مالی شود.

کارشناس مسکن اذعان داشت: در حال حاضر مصوبات مختلفی در شورای عالی مسکن و برنامه هفتم توسعه تعریف شده است تا دولت امکان تهاتر اراضی با پیمانکاران طرح نهضت ملی مسکن را داشته باشد.

وی تصریح کرد: ورود نامناسب و استراتژی های نادرست دولت در موضوع تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن سبب شده است که تامین اراضی در این طرح با مشکل مواجه شود.

بیضایی افزود: پیدا کردن اراضی که وزارت راه و شهرسازی بتواند به صورت رایگان آنها را واگذار کند و درصد محدودی از هزینه های ساخت را پوشش دهد و همچنین هزینه های آماده سازی آنها سنگین نباشد و امکان پیوست به محدوده شهری را داشته باشد به شدت سخت است و این مساله تامین زمین را به شدت مشکل کرده است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: اینکه عنوان می شود محدودیت الحاق اراضی به محدوده حریم شهری در طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، نشات گرفته از سیاست و اصرار اشتباه دولت برای واگذاری اراضی رایگان در طرح نهضت ملی مسکن است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا