اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

انبوه‌سازان قادرند مسکن ملی را بیست درصد ارزان تر بسازند

رئیس کانون سراسری انبوه سازان گفت: سه هفته پیش، کانون انبوه سازان پیشنهادات خود در رابطه با اصلاح قیمتها  به مسوولان وزارتخانه راه و شهرسازی ارائه داده است که تحقق آن می تواند سبب کاهش هزینه های ساخت نهضت ملی مسکن شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین، جمشید برزگر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در جریان نشست خبری بیستمین اجلاس سراسری انبوه سازان مسکن ضمن ببان مطلب فوق  به تشریح بیستمین اجلاس سراسری انبوه سازان در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما پرداخت و گفت: ۱۶ مهرماه بیستمین اجلاس سراسری سالانه انبوه سازان با ارایه گزارش درباره مشکلات و معضلات موجود در حوزه مسکن و بررسی چرایی عدم تحقق شعار دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن به همت این کانون برگزار خواهد شد.

رییس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه تمام حوزه‌ها و اقشار جامعه با بخش مسکن درگیر هستند و صنعت ساختمان تنها بخشی است که ۹۷ درصد محصولات آن در داخل تولید  و توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود، افزود: با توجه به اینکه پیشنهاد انبوه سازان به عنوان بخش خصوصی را جهت ورود به ساخت و ساز نهضت ملی مسکن به تمام مسئولین قبل و فعلی داده ایم، اما متاسفانه، اما هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده و تا الان به بخش خصوصی اهمیتی داده نشده است.

برزگر با اشاره به ضعف تولید مسکن در کشور گفت: تا امروز یک واحد از واحد‌های قانون جهش تولید مسکن افتتاح نشده و هر چه ساخته شده از مسکن‌های مهر قبلی و تعاونی‌های روستایی بوده است. این در حالی است که پیشنهاد انبوه سازان جهت ساخت و مشارکت در تولید مسکن در یک بسته کامل مبنی بر اینکه چطور و در چه بازه زمانی و به چه صورت نسبت به تولید مسکن اقدام می‌کند به دولت ارایه داده شده و این پیشنهاد، با توجه به تراکم و گستردگی انبوه سازان در سراسر ایران قابلیت عملیاتی شدن دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی با بیان این که اگر پیشنهاد انبوه سازان در قالب تفاهم‌نامه‌ها امضا می‌شد، بدون شک تاالان نصف پروژه‌ها تحویل داده شده بود، تصریح کرد: پروژه‌های پیشنهادی انبوه سازان در بازه‌های زمانی پانزده و بیست ماهه طبق برنامه‌ها ساخته و تحویل داده می‌شد، اما دولت محترم هیچ مشارکتی با کانون سراسری نداشته است. ضمن آنکه مبلغ پیشنهادی کانون به دولت برای ساخت یک مترمربع با توجه به شرایط موجود تقریبا زیر ده میلیون تومان بود که دولت و وزارت راه و شهرسازی با کانون به تفاهم نرسیدند.

برزگر تاکید کرد: در صورتی که دولت با انعقاد قراردادهای مناسب، انبوه سازان را وارد پروژه نهضت ملی مسکن کند هزینه ساخت واحدها می‌تواند تا ۲۰ درصد کاهش یابد و پروژه‌ها حداکثر ۱۸ ماهه تحویل متقاضیان شود.

وی ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن به ساخت سالیانه حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم که بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار واحد توسط بخش خصوصی تولید می‌شود.

وی افزود: حدود ۱۵۰ هزار واحد هم در بافت‌های فرسوده نوسازی می‌شود. می‌ماند حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار واحد که دولت باید برای اقشار پایین اجرا کند که چندان در این بخش به اهداف خود نرسیده است.

رئیس کانون انبوه سازان با بیان اینکه انبوه سازان می‌توانند در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن به دولت کمک کنند گفت: ما مدعی هستیم که اگر طرح‌ها به همکاران ما در ۳۱ استان کشور واگذار شود قیمت تمام شده واحدها تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند اما در حال حاضر پروژه‌ها در قالب فراخوان به پیمانکاران واگذار می‌شود که ۷۵ درصد پروژه‌ها با مشکل منابع مالی مواجه شده‌اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا