اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

امتناع ادارات کل راه و شهرسازی استانها از اجرای شیوه نامه مسکن ملی

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری در طرح نهضت ملی مسکن به هیچ وجه راهکار خلاقانه ای برای کاهش هزینه های ساخت مسکن نیست در عین حال از امتناع ادارات کل راه و شهرسازی استانها از اجرای شیوه نامه مربوط به قیمت گذاری، نحوه ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

رامین گوران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین، ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: قیمتی که از سوی سرپرست بانک مسکن در خصوص هزینه ساخت نهضت ملی مسکن اعلام شده، (متر مربعی شش میلیون و پانصد هزار تومان)، مبنای کارشناسی ندارد، چرا که قیمت گذاری طرح نهضت ملی از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی به شورای مسکن استانها سپرده شده است و آنها کشف قیمت کرده اند و تمامی قیمتها از متر مربعی هشت میلیون تومان بالاتراست. بنابراین عدد اعلام شده نادرست است سندیت و ندارد.

وی تاکید کرد: ما با این نوع قیمت گذاری دستوری مخالف هستیم به همین دلیل تفاهم نامه ای با وزارتخانه راه و شهرسازی انجام داده ایم که شرایطی فراهم شود که سرمایه بخش خصوصی وارد طرح نهضت ملی مسکن شود چرا که آورده اعضا و تسهیلات بانکی جوابگوی هزینه های ساخت نیست و ساخت نهضت ملی مسکن تنها از طریق سرمایه بخش خصوصی امکان پذیر است.

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران اذعان داشت: این شیوه نامه و دستورالعمل از طرف سازمان ملی زمین و مسکن به استانها ابلاغ شده است و متاسفانه اداره کل استانها آن را اجرایی نمی کنند در حالی که بهترین کار این است که از این ظرفیتی که ایجاد شده است استفاده بهینه شود.

وی تاکید کرد: بر اساس تفاهم نامه مذکور، دولت اجازه داده است که تا سقف سی درصد از سرمایه بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود. این موضوع در قالب یک شیوه نامه ابلاغ شده است ولی اجرایی نمی شود در حالی که عملیاتی کردن این شیوه نامه سبب رونق طرح نهضت ملی مسکن می شود.

گوران اظهار داشت: دولت باید بداند که دیگر قیمت گذاری دستوری در طرح نهضت ملی مسکن جواب نمی دهد و این مدل خلاقانه نیست، بهترین روش این است که زمین در اختیار انبوه سازان قرار گرفته شود و با تسهیلات کم بهره و زمین های ارزان قیمت برای اقشار آسیب پذیر مسکن ساخته شود و دولت لیست گروه های هدف را که نیاز به مسکن استطاعت پذیر دارند را در اختیار انبوه سازان قرار دهد. این مدل در همه جای دنیا است و در کشور ما هم باید اجرایی شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا