اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

عملیات تخریب ساخت‌وسازهای منطقه 19 توسط پیمانکار متخصص صورت گرفته است

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی در جریان روند تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز منطقه نوزده بوده گفت: ناپایداری این سازه ها محرز بوده و از پیمانکار متخصص برای تخریب این سازه ها بهره گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ما مهدی چمران در نشست خبری امروز دوشنبه ضمن تبریک روز خبرنگار و آرزوی موفقیت برای همه اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار ساختمان آنلاین مبنی بر اینکه چرا از ظرفیت مهندسی برای تخریب ساخت‌وسازهای منطقه نوزده استفاده نشده است تاکید کرد:

عملیات تخریب به پیمانکار متخصص که کار اصلی اش تخریب بوده است سپرده شده است. مطابق گزارشهای اولیه عملیات تخریب این ساخت و سازها به پیمانکاری سپرده شده بود که دارای تجهیزات فنی کامل بوده و از مهارت و تخصص لازم جهت انجام تخریب برخوردار بوده است.

چمران اذعان داشت: اما مساله اصلی این بوده که ساخت وسازها اصولی نبوده است و بدون رعایت موازین مهندسی ساخته شده اند.

وی همچنین با بیان اینکه با پیشنهاد انفجار این ساختمانها مخالفت شده بود تصریح کرد: نمایندگان سازمان نظام مهندسی تهران در فرآیند تخریب این ساختمانها حضور داشتند و در جریان روند کار بودند و آن چیزی که باید رعایت می شد اجرایی شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در این محدوده اگر به ساختمان‌ها نگاه کنید با چشم احساس ناپایداری این ساختمان‌ها دیده می‌شود. ساختمان‌هایی که در ابتدا سه طبقه بود اما کمیسیون ماده ۵ با توجه به اینکه برای مردم به صرفه نبود مجوز چهار طبقه را تصویب کرد که پس از این تصمیم ساخت و ساز در آنجا آغاز شد اما علاوه بر چهار طبقه‌ای که در آنجا ساخته شد چهار طبقه نیز اسکلت فلزی روی آن گذاشتند و منتظر بودند که در یک بحران و یا آشفتگی نسبت به ساخت آنها اقدام کنند.

وی ادامه داد: ساختمانی که تخریب شده در طرف مقابل آن مردم در ساختمان‌ها زندگی می‌کنند. هنگامی که خواستند یک ساختمان را تخریب کنند بر اثر ضربه وارد شده ساختمانی که فاصله‌ای با ساختمان تخریب شده داشت فرو ریخت. در حقیقت سه ساختمان میان آنها فاصله بود و متاسفانه افسری که در حال تهیه صورتجلسه بود زیر آوار ماند و فوت کرد. همین موضوع نشان می‌دهد که این ساختمان‌ها شرایط پایداری درستی نداشتند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری وظیفه دارد با حکم قضایی نسبت به تخریب این ساختمان‌های ناپایدار اقدام کند؛ اما متاسفانه در جریان این کار دو افسر نیروی انتظامی و دو مامور شهرداری تهران فوت شدند و یک نفر هم معلوم نیست که وضعیتش چگونه است. تخریب در این مورد به پیمانکار داده شده بود. پیمانکاری که کارش این بوده که تجهیزات لازم را دارد و برای این کار آموزش دیده ولی ساختمان‌ها ساختمان‌های ناپایداری بوده است.

وی تاکید کرد: پیش تر نیز نیروی انتظامی و شهرداری برای تخریب ساختمان‌های غیر مجاز به این محدوده مراجعه کرده بودند که متاسفانه طرف مقابل با نیروهای خود با تفنگ و کفن پوش آمدند که موجب شد موضوع متوقف بماند و بار دیگر با امکانات بیشتر برای تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز مراجعه کنند.

به گفته رییس شورای شهر تهران، تجهیزات ناحیه و منطقه برای این کار کمبودهایی داشت که بر همین اساس پیمانکاری برای این کار تعیین شد که متاسفانه این حادثه رخ داده است. حادثه‌ای که هشداری برای سازه‌ها و ساختمان‌های ناپایدار دیگر است و برای همین تخریب‌ها نیز، از دو ماه قبل اعلامیه نصب شده بود که این سازه‌ها ناپایدار است و باید تخریب شود اما خوشبختانه این ساختمان‌ها خالی بوده است.

چمران با اشاره به اینکه در این محدوده ساختمان‌هایی که به صورت مجاز و غیر مجاز ساخته شده‌اند در کنار یکدیگر قرار دارند، افزود: در مورد بخش بتنی این ساختمان‌ها استفاده از انفجار برای تخریب مورد موافقت قرار نگرفت و به دلایلی این کار انجام نشد و از شیوه‌های دیگری پیمانکار برای تخریب استفاده کرد. همچنین امروز حادثه دیگری که به دلیل نشت گاز در جوانمرد قصاب رخ داد و موجب شد ساختمانی سه طبقه فرو بریزد و به ساختمان‌های اطراف نیز آسیب وارد کند که در این باره نیز باید گلایه کنیم از ناظرانی که به ساختمان‌ها برای بازدید تعمیرات مراجعه می‌کنند ولی باز متاسفانه شاهد نشت گاز در ساختمان هستیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا