اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

برنامه ۴ میلیونی ساخت مسکن و تحقق تنها ۷۰۰ هزار واحد

در حالی دولت تعهد کرده است تا در عمر چهار ساله خود ۴ میلیون واحد می‌سازد که در آستانه دو سالگی عمر خود تنها یک چهارم آن را به مرحله اجرا درآورده است.

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین، با آغاز به کار دولت سیزدهم، برنامه ساخت و ساز و جبران کمبود ساخت مسکن در کشور که همواره از برنامه های توسعه و همچنین طرح جامع، عقب افتادگی هایی داشت در دستور کار مسئولان امر قرار گرفت. ابتدا با تدوین و سپس تصویب قانون جهش تولید مسکن برنامه ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در برنامه دولت قرار گرفت.

برنامه تامین زمین، شناسایی متقاضیان واجد شرایط و همچنین برنامه هایی که در راستای تولید مسکن در دولت سیزدهم برنامه ریزی شد برنامه ای بود که مقدمات آن در دو سال پایانی دولت دوازدهم و با انتصاب محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی انجام شد. برنامه شناسایی متقاضیان موثر مسکن، راه اندازی سامانه ای برای ثبت نام و مواردی از جمله پرداخت تسهیلات مرحله به مرحله به حساب سازندگان و متقاضیان همزمان با پیشرفت فیزیکی واحدها دستاوردهای حاکمیت برای برنامه تولید مسکن است.

با وجود تمامی برنامه ریزی های انجام شده به نظر می رسد برنامه تولید مسکن تحت عنوان طرح نهضت ملی مسکن از برنامه زمانبندی شده عقب باشد. در تازه ترین اظهارنظری که مسئولان وزارت راه و شهرسازی ارایه کرده اند، یک میلیون و 400 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن وارد فاز عملیاتی شده است. که البته این آمار نه فقط مربوط به شهریور 1400 که مربوط به برنامه ریزی های انجام شده از سال 1398 تاکنون به شمار می رود. همچنین آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که عملیاتی شده و تنها ۷۰۰ هزار واحد وارد مرحله ساخت شده است و مابقی در مرحله آماده‌سازی زمین، طراحی و ورود به ساخت است. همچنین بنا بر اظهار نظر کارشناسان که میانگین زمان ساخت واحد مسکونی دو سال است برنامه دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن عقب افتادگی دارد و در اجرا فاقد مشارکت حداکثری مردم در تامین آورده است.

اخیرا نیز یکی از مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی نیز به دستور رییس‌جمهور به استان‌هایی که در زمینه تولید مسکن مشکلاتی دارند سفر کرده و به ارزیابی وضعیت عقب ماندگی اجرای طرح نهضت ملی مسکن پرداخته است و برای رفع مشکلات آنها جلساتی با مسئولان استانی برگزار کرده است.

به نظر می‌رسد دستورات صادر شده به مسئولان میانی و برنامه‌ریزی‌ها برای مشارکت مردم نتوانسته‌اند در بازار پرتلاطم مسکن مرهمی باشند و همچنان مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای برای بی‌شماری از متقاضیان دست نیافتنی است‌

با تمامی تلاش‌های انجام شده اما هنوز متقاضیان بی شماری هستند که در تامین مسکن خود ناتوان هستند و با تورم بالا و افزایش ناگهانی قیمت‌ها از برنامه‌ریزی برای خرید مسکن و سرپناه جامانده‌اند.

هم‌اکنون برنامه‌های متنوع دولت برای خانه دار شدن متقاضیان مسکن پایینتر از حد انتظار است و به نظر می‌رسد به عمر این دولت نرسد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا