اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

افزایش چشم گیر هزینه شهرها و قیمت تمام شده ساخت مسکن با توسعه افقی شهرها

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور گفت: با توجه به عدم توسعه زیر ساخت ها در شهرها، توسعه افقی زمینه ساز افزایش چشم گیر هزینه ها می شود‌.

محمد مرتضوی، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور در گفت و گو با خبرنگار ساختمان آنلاین، با بیان اینکه در ماه های اخیر یک بحثی که ریشه های کاملا علمی و فنی دارد مطرح شده است اما نباید فراموش کنیم که توسعه افقی شهر ها باید به صورت علمی و فنی دنبال شود گفت: از یک منظر وقتی ما شهر ها را با توسعه افقی روبرو میکنیم هزینه های شهر را به میزان قابل توجهی افزایش میدهیم زیرا ما زیر ساخت های مسکن و شهری مانند، برق، آب، گاز و موضوعاتی که منجر به محوطه سازی در شهر ها میشود و تمامی آنها توسط شهرداری و دستگاه های اجرایی ساخته می شود را با یک درصد قابل توجهی افزایش میدهیم.
او ادامه داد: با توجه به نرخ بالای قیمت تمام شده ی زیر ساخت ها در شهر ها ساخت مسکن را در شهرها یک تبعات سنگینی مالی دستگاه ها را روبرو می‌کنیم. اعداد و ارقامی فعلا دیده نشده و امروز هم در بسیاری از استان ها ما هنوز نتوانستیم پروژه هایی که در گذشته شروع شده و نزدیک به خروجی هستند را به دلیل آنکه منابع کافی مالی برای آنها تامین نشده را در اختیار مردم قرار دهیم.

مرتضوی بیان کرد: زمین هایی را ما داریم که در نزدیکی طرح های جامع واقع شدند و ما اینها را کار ساخت مسکن شان را انجام میدهیم. زمانی که شهر را توسعه میدهیم دستگاه های خدمات رسان را به هزینه های جدیدی روبرو میکنیم که محلی برای تامین مالی آنها وجود ندارد.

او بیان کرد: بحث توسعه افقی شهر ها الگوی ثابتی نیست و در همه جای ایران و در تمام شهر ها اثر بخشی ثابتی ندارد. زمین هایی که داخل محدوده هستند اثر بخشی شان خیلی بیشتر است تا وقتی ما بخواهیم زمین هایی را الحاق کنیم. در شهر های کوچک و شهر های زیر صد هزار نفر و جمعیت کم و شهر هایی که قیمت زمین در آنها بالا نیست ممکن است این کار انجام شود اما همین اقدام هم باید با تامل انجام شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی شهر نشینی استفاده کردن از ساختمان های نیمه تمام است افزود: در اقلیم های متفاوت راه های تامین زمین جوابگو نیستند و دولت تا امروز نتوانسته این هزینه ها را تامین کند در چنین شرایطی ما نباید به فناوری توسعه افقی شهر ها فکر کنیم.

مرتضوی تاکید کرد: این الگو در برخی شهر ها میتواند مناسب باشد و باید در این خصوص مطالعات جامع و کاملی انجام شود و مطالعات راهبردی صورت گیرد. تمام موارد به عنوان متغیر های تاثیر گذار باید دیده شود.

او با بیان اینکه اکنون الگوی های ساخت مسکن می تواند زمینه ساز بهبود وضعیت بازار مسکن شود که اجرای بخشی از آن در قالب الگوی حمایتی است افزود: دولت در طرح نهضت ملی مسکن باید سالی یک میلیون مسکن حمایتی بسازد که در حال حاضر این اقدام را در دستور کار خود قرار داده است.

او بیان کرد: بخش دیگر مسکنی است که توسط بخش خصوصی عرضه می‌شود و با توجه به شرایط بازار و تنظیم معاملات که صورت می‌گیرد و هدف گذاری و الگو های ساخت باید اقدامات موثری در راستای توجه به نیاز بازار و توجه به نیاز هایی سازندگان اقدامات موثر انجام شود

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا