اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

لزوم افزایش قدرت قانونی آتش‌نشان‌ها، برای نظارت بر ساختمان‌های ناایمن

در گفتگویی با خبرنگار شهری پایگاه خبری ساختمان آنلاین، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی به حادثه ناگوار بیمارستان گاندی اشاره کرده و بر لزوم افزایش قدرت قانونی آتش‌نشان‌ها در برخورد با تخلفات تأکید کرده است. همچنین او اعلام کرده که بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، استفاده از نماهای قابل اشتعال مانند کامپوزیت ممنوع است.

به گزارش ساختمان آنلاین، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، تأکید کرده است که به منظور بهبود ایمنی شهر، آتش‌نشان‌ها باید دارای اختیارات بیشتری باشند تا بتوانند با افرادی که تخلف می‌کنند یا همکاری خوبی ندارند، مقابله کنند. او همچنین افزوده است که در سال گذشته، دستگاه قضایی در حوزه برخورد با ساختمان‌های ناایمن پیشرفت قابل توجهی داشته است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی توضیح داده است که در گذشته، حمایت دستگاه قضا در زمینه برخورد با ساختمان‌های ناایمن وجود نداشته است؛ اما به طور کلی، یکی از راه‌های مبارزه با تخلفات مربوط به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن، افزایش قدرت قانونی آتش‌نشانی‌ها است که در بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله کشورهای آسیایی، اجرا می‌شود. در چارچوب ضوابط قانونی، آتش‌نشانان با افرادی که با سازمان آتش‌نشانی همکاری نمی‌کنند یا دستورالعمل‌های مربوطه را اجرا نمی‌کنند، برخورد می‌کنند و نیازی نیست برای برخورد با متخلفان به دستگاه‌های دیگری ارجاع داده شود.

ملکی افزوده است که اجرای چنین الگویی در کشور ما، تسهیل در امور و جلوگیری از گیرکردن پرونده‌ها در پیچ و خم‌های بروکراسی را به همراه خواهد داشت.

همچنین در خصوص نماهای قابل اشتعال، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تصریح کرده است که آتش‌نشانی با هر نوع نمایی که قابلیت ریزش و اشتعال داشته باشد، مخالف است. ضوابط ملی ساختمان نیز به صراحت بیان کرده است که استفاده از نماهای قابل اشتعال مانند کامپوزیت غیرقابل پذیرش است. ملکی افزوده است که در سال ۹۴، شورای شهر تهران نیز با استفاده از نماهای کامپوزیت در ساختمان‌های مسکونی مخالفت کرده و در حال حاضر ساختمان‌های مسکونی از نمای کامپوزیت استفاده نمی‌کنند. اما برخی ساختمان‌ها هنوز از این نوع نما استفاده می‌کنند و بیمارستان گاندی نیز قبل از تصویب این مصوبه از نمای کامپوزیت بهره برده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا