اخبار ساختمان آنلاین

دادگاه ویژه ساختمان‌های ناایمن تشکیل شود

مهندس امیدرضا ریاحی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین در واکنش به این موضوع که بروز حادثه تلخ متروپل چه تاثیری در ایجاد اصلاح رویه معیوب ساخت وسازها داشته است توضیح داد: به دنبال بروز حادثه متروپل،جلسات مستمر متعددی متشکل از استانداری تهران،سازمان مدیریت بحران شهرداری ،نظام مهندسی ،آتش نشانی و .. با محوریت ساختمانهای ناایمن برگزار شد که خروجی این جلسات سبب شد که اقدامات ارزنده ای در حوزه ایمنی ساختمان صورت گیرد و چندی پیش نیز تفاهم نامه ای بین ارگانهای ذی ربط در بخش ایمنی ساختمان منعقد شود.

وی در راستای مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان ،تعریفی جامع و درست از موضوع ساختمانهای ناایمن را ضروری برشمرد و افزود: در حوزه ایمنی ساختمانهای ناایمن مولفه هایی نظیر چک لیستها و همچنین اطلاعاتی که مرز بین ساختمان ایمن و ناایمن را تفکیک می کند ،کاملا باید مشخص شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در ادامه یکی از گلوگاه های ایمن سازی ساختمانهای پرخطر را خلاء ارزیابان متخصص در شاخه های مختلف مهندسی شامل سازه،معماری و تاسیسات دانست و تاکید کرد: این ارزیابان متخصص قادر خواهند شد تشخیص صحیحی از ایرادات فنی ساختمان صورت گیرد که همین تشخیص درست می تواند سبب شود که ایمن سازی ساختمانها بر منبای ملاحظات فنی و دقیق مهندسی صورت گیرد.

ریاحی همچنین فرهنگ سازی برای متقاعد کردن مالکان ساختمانهای ناایمن به منظور مشارکت در ایمن سازی ساختمانهای پرخطر را یادآور شد و خاطرنشان ساخت: در برخی از کشورها دادگاه های تخصصی و ویژه ای در حوزه ایمن سازی ساختمانهای ناایمن وجود دارد که می تواند با صدور حکم،مالکان را ملزم کند که نسبت به تقویت ،ترمیم ،اصلاح و یا تخریب ساختمان ناایمن اقدام کنند ،این در حالی است که چنین دادگاهی در محاکم قضایی ما وجود ندارد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ساختمانهای ناایمن گفت: تمامی سازمانهای ذی ربط در این کمیته عضو هستند و وظیفه شناسایی و ارزیابی ساختمانهای ناایمن را به عهده دارند.دولت در گام اول در حوزه ساختمانهای ناایمن به سمت ساختمانهای دولتی و بعد عمومی رفته است اما در فاز بعدی لازم است که به سمت ایمن سازی ساختمانهای ناایمن مسکونی(بخش خصوصی) حرکت کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا