اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

نظام بانکی باید به تکالیف قانونی خود در حوزه مسکن عمل کند

استاندار تهران با اشاره به اینکه می‌توان با ساخت ۶٠٠ هزار مسکن ملی بخشی از نیاز به مسکن در استان تهران را پوشش داد در خصوص امتناع بانک‌ها از اعطای تسهیلات به متقاضیان نوسازی در پایتخت گفت: در حال برنامه ریزی هستیم تا با دعوت از بانک‌ها و از طریق بانک مرکزی این مشکل را رفع کنیم.

علیرضا فخاری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ساختمان آنلاین، در پاسخ به این سوال که بر اساس اظهارات مدیر عامل نوسازی شهر تهران، بانک‌ها از ارایه تسهیلات به متقاضیان نوسازی که اصلی ترین محل تحقق شعار دولت در بحث مسکن است خودداری می کنند اظهار داشت: بانک‌ها به لحاظ قانونی در حوزه مسکن تعهداتی دارند که باید آنها را اجرایی کنند، طبیعتا منابع آنها نباید جای دیگری درگیر باشد. اگر این درگیری صورت نگیرد و بانکها بتوانند به آزادسازی منابع مالی خود اقدام کنند این بخش از کار مرتفع می شود.

وی افزود: البته ما در حال برنامه ریزی هستیم که از بانکها دعوت به عمل بیاوریم، هماهنگی های لازم را انجام دهیم، و از طریق بانک مرکزی نیز اقداماتی را انجام دهیم تا این مشکل رفع شود و نظام بانکی بتواند در زمینه مسکن مشارکت خود را افزایش دهد.

به گزارش ساختمان آنلاین، استاندار تهران در حاشیه مراسم تجلیل از بانوان برتر و نقش زنان در توسعه و پیشرفت شهرهای جدید در ادامه با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن در تهران به دلیل وسعت کم و جمعیت فشرده شرایط ویژه دارد و برای جبران این فشردگی باید از مرکز شهر فاصله بگیریم و بارگذاری در شهرک های اطراف تهران صورت گیرد گفت: این اقدام باعث خواهد شد تا عقب ماندگی ساخت مسکن جبران شود.

 

استاندار تهران با اشاره به اینکه تهران ظرفیت جایگزینی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده را دارد ادامه داد: در کنار اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بافت فرسوده باید نوسازی شود که با کمک شهرک‌سازی اطراف تهران و نوسازی بافت فرسوده پایتخت، ظرفیت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن استان تهران پوشش داده شود.

فخاری گفت: در تامین منابع آب و برق و سایر خدمات از جمله حمل و نقل برای استان تهران تلاش بیشتری باید صورت بگیرد. استان تهران به واسطه وسعت محدود و جمعیت فشرده، شرایط خاصی دارد و برای جبران آن باید از محدوده مرکز شهر فاصله بگیریم و با بارگذاری شهرک‌های اقماری نیازمندی نهضت ملی مسکن را جبران کنیم و همچنین به بافت فرسوده توجه داشته باشیم.

می‌توان با ساخت ۵٠٠ الی ۶٠٠ هزار واحد نهضت ملی مسکن بخشی از نیاز به مسکن در استان تهران را پوشش داد هر چند باید بحث حرکت جمعیت به استان تهران تعریف مجدد شود و این موضوع ساماندهی شود.

استاندار تهران با بیان اینکه با شهرداری تهران ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران آغاز شده و در آینده نزدیک شاهد جبران عقب ماندگی ساخت وساز در بافت فرسوده تهران خواهیم بود اضافه کرد: می‌توان با ساخت ۵٠٠ الی ۶٠٠ هزار واحد نهضت ملی مسکن بخشی از نیاز به مسکن در استان تهران را پوشش داد هر چند باید بحث حرکت جمعیت به استان تهران تعریف مجدد شود و این موضوع ساماندهی شود.

 

تهران حاشیه نشین زیاد دارد و ساکنان شهرک های اطراف تهران در حکم حاشیه نشین هستند، بنابراین با ساخت مسکن در جنوب شرق و غرب تهران می توانیم ظرفیت‌سازی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تهران چه میزان حاشیه نشین دارد؟ گفت: تهران حاشیه نشین زیاد دارد و ساکنان شهرک های اطراف تهران در حکم حاشیه نشین هستند، بنابراین با ساخت مسکن در جنوب شرق و غرب تهران می توانیم ظرفیت‌سازی کنیم. تلاش بر این است که در شهرهای جدید مجاور پایتخت مانند پرند و پردیس و سایر مناطقی که زمین آنها آماده است، نیاز به مسکن را پوشش دهیم.

باید پیوستگی ساختاری و سازمانی بین دو دستگاه بازآفرینی شهری و نوسازی شهری ایجاد شود و با همکاری این دو نهاد امکان نوسازی ٢٠٠ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران وجود دارد.

فخاری درباره سرعت پایین نوسازی بافت فرسوده در تهران خاطر نشان کرد: باید پیوستگی ساختاری و سازمانی بین دو دستگاه بازآفرینی شهری و نوسازی شهری ایجاد شود و با همکاری این دو نهاد امکان نوسازی ٢٠٠ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران وجود دارد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا