اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

قصور در تولید بتن، عامل اصلی تلفات جانی زلزله است

رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه قصور در تولید بتن از جمله عوامل اصلی بروز تلفات جانی در زمان وقوع زلزله است گفت: تولید بتن با کیفیت موضوع شوخی برداری نیست و باید نسبت به روند تولید تمامی مصالح و مخصوصا بتن نظارت جدی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین، دکتر محمد شکرچی زاده در جریان برگزاری یک همایش ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: بعد از وقوع زلزله در منطقه سر پل زهاب،کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ارزیابی هایی از کارخانه های تولید بتن آماده که همگی نشان استاندارد داشتند به عمل آوردند و پس از آن مشخص شد که این کارخانه ها، حداقل هایی که در تولید بتن استاندارد پیش بینی شده بود را رعایت نکرده بودند.

وی گفت: به همین دلیل کسانی که در آزمایشگاه هستند به صرف اینکه کارخانه تولید بتن نشان استاندارد دارند نباید راضی باشند و به آن کفایت کنند و باید حتما آزمایش های لازم را انجام دهند و البته تحقق این امر وظیفه همکاران ما در موسسه استاندارد و انجمن بتن است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسئله اصلی ما تولید بتن باکیفیت است اظهار داشت: اگر بین صنوف و کنشگران حوزه بتن یک تعامل بر قرار شود می توانیم کیفیت تولید بتن را بالا ببریم.چرا که تولید بتن باکیفیت اصلا موضوع شوخی برداری نیست و حتی در زمان وقوع زلزله های نه چندان جدی خسارت های جبران ناپذیر جانی و مالی به بار می آورد.

شکرچی زاده در ادامه خاطر نشان ساخت: فرو ریختن ساختمان سعادت آباد در سال های اخیر به دلیل بار ثقلی بوده است و این حادثه تلخ که سبب کشته شدن چندین نفر شد، در حالی رخ داد که حتی زلزله ای رخ نداده بود و بعدا که ما از انجمن بتن موضوع را در مورد بررسی قرار دادیم شاهد آن بودیم که در این ساختمان یک بتن با کیفیت بسیار پایین به کار رفته است.

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در بحث دوام ساختمان هم خیلی شرایط خوبی نداریم. البته این جمله به این معنا نیست که کارهای موفق و خوبی انجام نشده است به عنوان مثال سردر دانشگاه تهران که نماد بتنی بسیار خوب در حوزه آموزش عالی است از جمله این موارد است که در سال 1347 توسط یک پیمانکار سوئیسی است و در سال 93 بر روی آن کار ترمیمی انجام شده است.

وی تاکید کرد: یک نمونه دیگر طرح حرم حضرت معصومه است که سازه آن بتنی است و به مقاومت خوبی رسیده است. این موارد نمونه هایی است که بیانگر آن است که ما از هنر و توانمندی لازم برای اجرای چنین مواردی برخوردار هستیم اما متاسفانه از ظرفیت های موجود استفاده بهینه نمی کنیم.

شکرچی زاده گفت: باید نسبت به روند تولید تمامی مصالح به خصوص بتن نظارت جدی داشته باشیم. چون بتن جزء مهمترین مصالح ساختمان است و هرگونه قصور در آن باعث ایجاد تلفات جدی در هنگام حوادثی مثل زلزله می شود.

لیلا درخشان

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا